© Varna24.bg | | Българските държавни железници (БДЖ) започват ефективни стачни действия в цялата страна. Синдикатите предвиждат стачката да бъде безсрочна и да се провежда всеки ден, от 24 ноември, в часовете от 8.00 до 16.00. Ще спрат всички влакове - пътнически, товарни, международни. По ключови гари в България ще бъдат проведени регионални протестни митинги.Синдикатите протестират срещу спирането на 150 влака и съкращаването на 2000 души от системата на БДЖ. Според тях не е ясно по места кои влакове ще бъдат спрени, а максимумът влакове, който може да бъде спрян, е около 30 - 40. Спирането на влакове е сериозен икономически удар върху бъдещето на засегнатите райони, като ще се затрудни придвижването на ученици и работници.
Условието за край на стачката, което се поставя от синдикалните лидери в железниците, е подписване на колективен трудов договор, който да гарантира трудовите права на работниците. Компромисът е той да бъде подписан със старите параметри.
От ръководството на "Пътнически превози" съобщиха, че ще има списък с влаковете, които биха били задържани в часовия пояс на стачката - той ще бъде качен в сайта на БДЖ и ще бъде разпратен. При закупуване на билет пътниците ще бъдат информирани за възможността пътуването да не се осъществи, ще бъдат връщани и суми.
540 автобуса трябва да бъдат осигурени, за да се поеме пътникопотокът, който ще бъде засегнат от стачката, по изчисления на БДЖ. Железниците обаче няма да осигурят автобусния транспорт. По места някои от частните автобусни фирми вече предвидиха увеличен състав на автобусите.
Ръководството на БДЖ обяви преди месец предстоящите реформи. Те са свързани с оптимизиране на състава с 2000 души, като срещу доброволно напускане се изплащат 6 заплати; спиране на 138 влака, продажба на неоперативни активи, увеличаване на цените на билетите за търговските влакове с 15 % и на всички останали средно с 9 % и продажбата на "Товарни превози", като това ще намали парите, които правителството трябва да предостави като помощ, за да се ускорят реформите и БДЖ да се извади от състоянието на икономическа загуба.
Отстъпването от петте мерки за БДЖ означава фалит и по мерките не може да има предоговаряне, смята Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на "Холдинг Български държавни железници" ЕАД. Ръководството на БДЖ отказва да подпише нов Колективен трудов договор, защото не е склонно да запази всички съгласувателни процедури, които съществуват в стария договор. То смята още, че така обявената стачка, е незаконна. |