Защо не се препоръчва да караме със зимни гуми през лятото? Ето как да различим едните от другите

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (1)
18:50 / 13.06.2024
1592
Когато настъпи лятото, температурата и пътните условия се променят. И въпреки, че изглежда съвсем логично да смените гумите на колата си при смяна на сезона, не всички шофьори успяват да направят това навреме. 

Как се различава зимната гума от лятната?

Зимната гума трябва да бъде маркирана със символите "M+S“ или "M&S“ или "M·S“. Производителят на зимна гума, в допълнение към определената задължителна маркировка, може да нанесе допълнителна такава във формата на снежинка на фона на триглав планински връх.

Разлики в състава на каучука

При производството на различни елементи на гумата се използват каучукови смеси с различни свойства и предназначение. Смесите за зимни гуми трябва да бъдат такива, че конструктивните им елементи да запазят максимално своята ефективност в температурния диапазон, характерен за определена климатична зона. Обикновено това означава от +10°C до -45°C.

За разлика от зимните гуми, каучуковите смеси на летните гуми трябва да осигуряват ефективна работа на гумата при температури до +55°C. При положителни температури, близки до 0°C, функционалните характеристики на каучуковите смеси за летни гуми значително намаляват, а при отрицателни температури рязко се влошават.

Разлики в шарката на протектора

Зимните гуми имат протектор, адаптиран за зимни условия на работа. Той е по-дълбок, елементите му са по-големи, самата структура е по-разредена. Многобройни тесни ламели (стеснени канали), чиято ширина е 5-10 пъти по-малка от ширината на останалите канали на протектора, ориентирани в различни посоки, повишават управляемостта на автомобила и ефективността при спиране върху сняг и лед, увеличават сцеплението на гумата и спирачната ефективност на автомобила по зимен път.

Каналите на протектора на зимната гума обикновено са по-широки и по-дълбоки от тези на лятната гума. Рисунъкът на зимния протектор трябва да осигурява не само ефективно оттичане на водата, но и отстраняване на сместа от сняг и вода (снежно-водната киша) от контактната зона ​​на зимната гума с пътя. В допълнение, протекторът на някои модели зимни гуми може да бъде оборудван с шипове против плъзгане.

Производителят на гумата трябва да предостави в индикаторите на шарката на протектора, че е достигната границата на износване, което ще помогне на водача навреме да разбере, че дълбочината на протектора е вече минимално допустимата и използването на такава гума трябва да бъде незабавно прекратено. За зимна гума на лека кола, която се използва върху заледени или заснежени пътни настилки, обикновено тази норма е 4 милиметра.

Рисунъкът на протектора на лятна гума е проектиран, като се вземат летните условия - обикновено това са добри пътища, високи скорости, повишени изисквания за комфорт на шофиране, ефективност и пробег. Броят на ламелите в протектора на лятна гума е значително по-малък, отколкото в този на зимната. Протекторът на лятна гума не може да бъде оборудван с шипове против хлъзгане. За лятна гума на лека кола нормативно установеният стандарт за оставаща дълбочина на грайфера, при достигането на която лятната гума трябва да бъде извадена от експлоатация, е 1.6 милиметра.

Последици от използването на зимни гуми през лятото

Зимните гуми подобряват сцеплението върху заснежени и заледени пътища. Ако използвате зимни гуми на сухи пътни настилки, може да срещнете влошаване на управлението на превозното средство, увеличен спирачен път, повишен риск от аквапланинг (плъзгане върху вода), прекомерно генериране на топлина в гумата, по-бързо износване на протектора и доста високо ниво на шум.

Те обикновено са по-тежки от летните гуми с подобен размер, дълбочината на каналите и наситеността на ламелите в рисунъка на протектора са по-големи, което води до влошаване на такова важно за шофьорите свойство на гумата като горивната ефективност, пише actualno.com. Като имат предвид това, производителите на гуми обикновено препоръчват замяната на зимните гуми с летни, ако средната дневна температура на въздуха надвишава +7°C.

Виж коментарите (1)

Още по темата (429):
01.07.2024 Варненци, предупредени сте! Екстремни жеги в утрешния ден
01.07.2024 Едни плюят родното Черноморие, други им отговарят "стига сте мрънкали"
01.07.2024 Какво показаха пробите на морската вода при Кранево и Албена?
01.07.2024 Морската вода във Варна завря, вижте колко градуса удари
01.07.2024 Наградиха призьорите от конкурса за туристическо лого на Варна
01.07.2024 Ад в жегата на "Кулата"! Шофьори сигнализират за километрично задръстване
Още новини от Национални новини:
Горан Благоев: Св. Синод най-накрая да излезе със становище за во...
Калин Стоянов за номинацията за МВР министър: Нямам партийни прис...
Мечка стресна туристи
Ад в жегата на "Кулата"! Шофьори сигнализират за километрично зад...
Фармацевтите започват протестни действия
Д-р Галя Кондева: Няма да има забавяне на изграждането на бъдещат...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).