Платна за бизнес

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
08:25 / 19.07.2008
10473
Доскоро ветроходството в България се свързваше с безцелно шляене в морето, а екипажите ходеха при бизнесмените за подаяния. Откакто страната започна да търси място на европейската карта за яхтен туризъм и бизнесът се спретна да предлага достатъчно условия, за яхтинга довя нов имидж. В момента няма съмнения, че ветроходството е много престижен, елитен, високотехнологичен и екологичен спорт, за който се намери добра среда за развитие по Черноморието.
Пазарът на яхти в страната показва над 100% ръст спрямо миналата година. Сериозно увеличение на броя на регатите отчита и Българската федерация по ветроходство (БФВ), като техният брой през настоящата година достигна 44 прояви. Увеличил се е и броят на лодките участници, като повечето от тях са круизери и пърформънс круизери с доста добри състезателни качества. Броят на хората, занимаващи се с яхтинг, е вече над 2000.

Регатите станаха толкова много, че вече срещаме трудности кой да ги организира и съдийства, каза за "Капитал" Станислав Касъров - член на УС на федерацията от 13 години и президент от 2005 г. Факт е, че развитието на яхтинга като бизнес изпреварва броя на подготвените кадри, които може да го обслужват.

Кой ще ми кара лодката

За миналата година продажбите на луксозни яхти в България са надхвърлили 50 млн. евро. Според Лъчезар Братоев, председател на Българската асоциация на яхтените пристанища, една трета от закупените лодки са ветроходни. Освен това голяма част от тези с моторните яхти, сега ги сменят за такива с платна, споделя наблюденията си служител от "Марина Диневи". Всеки горд собственик на яхта изпитва страст сам да усети колко бързо могат да го возят платната. И понеже това става най-добре в конкуренция по време на състезание, логично е да се очаква те да искат да се включат в регати. Защо тогава все още много малко от новите лодки участват в надпревари? "Няма кой да ги кара, отговаря Касъров. Квалифицираните хора, шкиперите и екипажите не достигат." Ветроходството премина през един доста тежък преходен период в годините от 1989 до към 2004 г. И сега трудно се събира екипаж, хората са на работа, на две дори, разяснява шкиперът Андрей Стафутски. Явно трябва да мине още малко време, до година и половина ще могат да се включат всички и тогава ще стане наистина интересно, прогнозират по-старите морски вълци. За идеалния модел, в който човекът с яхтата може да поддържа собствен рейсинг тим, каквато практика се прилага в развитите ветроходни нации, трябвало да се изчака много, много повече.

Равен старт

Възхищавам се на това, че в България яхтингът се практикува от заможни хора и такива с нисък доход, това е много интересно, споделя впечатленията си за "Капитал" Филип Ромбаут. Белгиецът е изпълнителен директор на завода за торове "Агрополихим". До миналата година той обикалял с тримаран различни регати в Европа. Не можел да се състезава в България, защото няма този клас лодки. Затова той продава тримарана и си купува състезателна яхта клас Melges 24 за 20 000 евро, оборудва я с платна за 10 000 евро и се класира на второ място за купата на Уникредит Булбанк. "Никъде на друго място не може да се види да се състезават лодки на над 30 години с други от последен модел", продължава да се възхищава Ромбаут.

"Сириус" е на 34 години. Конструирана е в Полша през 1974 г. и доставена в клуб "Порт Варна" в годините, когато държавата се бе заела да развива яхтинга в България. Допреди две години тази лодка вървеше винаги една от първите, защото нямаше други правени по нови технологии, за да я победят. На старта до нея застава модерната "Ханзе 400", производство отпреди 2 месеца, нова лодка за туризъм, която има също и много добри състезателни качества. Въпреки че "Ханзе 400" направи фалстрат и трябваше да се връща след 100 метра, накрая тя финишира първа, и то със значителна преднина. Двата екипажа са съставени от много добри ветроходци - многократни шампиони на България в олимпийските класове. Това е все едно трабант да се състезава с мерцедес, обясняват шкипери. За да няма такава несправедливост, БФВ въведе от настоящата година хандикапната система IRC и много от българските лодки се сдобиха с IRC сертификат. Той позволява на яхти с различна конструкция и размер да се състезават заедно и да бъдат класирани по коригирано време.

Изгодно партньорство

Основното нещо, което направи федерацията в последните години, е да покаже на потенциалните си спонсори и рекламодатели не как да изхарчат 10 000 лв., а как да получат престиж и дивиденти от участие в организацията на ветроходни регати. Това се случи за пръв път преди две години, когато "Уникредит" реши да опъне платната. Банката стана партньор на федерацията, като пое патронажа на националната купа за килови яхти. За три години продуктът стигна тавана на развитие в България и вече търси излаз по бреговете на Румъния и Турция, където "Уникредит" има присъствие. "За нас това беше много сериозен пробив, отчита Касъров. Доста време ухажвахме банката, докато ни стане партньор. Сега парите, които идват към нас, не са от спонсорство, а за реклама и тези средства сериозно подпомагат дейността на федерацията и развитието на яхтинга в България. Участието на рекламодател и спонсор в такава проява е много престижно. Още две банки предлагат партньорството си, но политиката на БФВ е да работи само с един представител на сектор. За Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк, събитието е добър начин да се види с клиентите и да помогне на един спорт с перспектива за развитие. "На първата регата поканихме 40 клиенти, сега са 100. Искам да направим такава регатата, че клиентите ни да питат кога ще е следващата и дали ще са между поканените", каза за "Капитал" Хампарцумян.

Миналия месец бизнесменът Ангел Лингорски постави началото на нова регата за крейсерски яхти "Калиакрия къп" в Балчик. Изпълнителният директор е собственик на строителната компания "Линекса пропърти", която изгражда ваканционно селище "Калиакрия" и осигури наградния фонд от 18 000 лв.
Регатата носеше името на новооткрит ваканционен комплекс, проектиран по подобие на испанските в Марбея, и беше използвана за представяне на обекта. Лингорски обяви, че има петгодишен план за създаване на нов имидж на Балчик чрез организиране на регати. "Доволни сме от броя на участниците и организацията. Kaliakria Cup 2008 надмина очакванията ни. Ще увеличаваме наградния фонд и ще привлечем международно участие - яхти от всички черноморски страни", каза Лингорски, който догодина дори щял пусне яхта на "Линекса пропърти", като най-вероятно той ще бъде част от екипажа.

За развитието на ветроходството наистина е много важно да се работи както с рекламодателите, така и със собствениците на пристанищата и курорти. Те осигуряват и наградните фондове за победителите, които се движат около 20 000 лева на регата, като всяка изминала година нарастват. Състезанията често се използват за популяризиране на нови марини, както това се прави в Св. Влас. Братя Диневи сами предложили домакинство на "Уникредит" и федерацията. Те подпомогнаха организацията на проявата, като осигуриха луксозни яхти за разходка на гостите на банката. Този уикенд отново в "Марина Диневи" ще се проведе регата Victory. След оттеглянето на спонсора "Булгартабак холдинг" АД сега тя ще се проведе под името "Св. Влас" и с парите на BMW - "Камор ауто", модна къща Denyl, "Шарк България" и "Карлсберг България". Интересен факт е, че министър-председателят на Република България г-н Сергей Станишев е приел да стане официален патрон на събитието.

Платната са рекламна площ

На практика платната на яхтите са един подвижен билборд, който с еднократно плащане може да бъде ползван за години напред. Принципът е следният - който иска да вижда марката си да плава по цялото крайбрежие на Черно море, трябва да купи платната, за колкото яхти реши. Така сделката е в ход на цена около 10 000 евро за комплект. Технологично няма как да се сложи реклама на компания на платната само за едно събитие, ако не ги купи. Друг е въпросът доколко си заслужава да се вложат толкова пари в старо корито, като "Сириус" например. Такива само в клуб "Порт Варна" са 30 на брой. В момента се работи по проект между "Уникредит" и БФВ банката да закупи и оборудва с платна 30 лодки от клас "Оптимист" за националното отборно първенство, които след състезанието в началото на септември ще останат за клубовете, участвали в проявата. Никога в България не са купувани толкова платна наведнъж за клас "Оптимист", споделят ветроходци.

Има и друга възможност да се рекламира чрез ветроходство. Фирмата да си купи яхта и да поддържа екипаж. Такъв случай още не е известен в България, но е въпрос на време да се случи.

Международната федерация по ветроходство вече е отчела, че по българското Черноморие има много добри условия за сериозни състезания от ранга на световни и европейски първенства. От 2004 г. България гради имидж на сериозен организатор на такива прояви и те започнаха да се случват всяко лято. Тъй като ветроходството е между най-добре отразяваните спортове в интернет, с такива събития страната става по-лесно откриваема за яхтинг, а той включва спортно и туристическо ветроходство.

Източник: в.Капитал


Виж коментарите (0)
Още новини от Аналитични новини:
Архитектурното наследство на соца – от нежелано завещание до свет...
Политологът Антоний Тодоров: Европа трябва да излезе от тоталната...
Чернева: Не виждам как може да бъде отворено отново Френското пре...
Икономист: Минималната заплата трябва да достигне жизнения миниму...
Атанас Пеканов за парите, които трябва да получим по ПВУ: Тези пр...
Политологът Иван Начев: Главчев подходи сравнително несериозно


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).