Петър Попзлатев: "Дълго време я карах да ми изпраща материали от нейни участия на сцената, предложих й да бъде Адриана в едно от редките й посещения в София, когато тя се върна за кратко между ангажиментите си в чужбина".
Жанет Спасова: "Дойдох по някаква случайност в София в средата на май 2010. Още същата вечер Петър Попзлатев ми се обади с думите "Трябва да се видим". Имахме ранна среща на следващия ден и тогава той ми даде да прочета сценария, който беше изключително интересен. Хареса ми спонтанността на поканата му да играя Адриана. Аз съм актриса, която не вярва на кастингите".
Основната трудност в подготовката на филма е била създаването на сценарий, който да обедини в едно цяло две съвсем различни литературни произведения, които са написани с голяма разлика във времето.
Теодора Димова: "В началото ми се стори абсолютно невъзможно два романа, писани с разлика от 70 години и разказващи две различни истории, да се съберат в едно цяло. Голямото предимство на този филм е високото му качество. С него даваме ясния знак, че приемствеността между поколенията не е прекъсната, че тя съществува. И романите и филмът показват едно - че за България има път. Такова е и усещането ми - за оптимизъм, че не всичко е загубено".
Критиката беше впечатлена от невероятната кинематография, от доброто водене на актьорите, от операторското майсторство на Емил Христов, когото видяхме и като режисьор на един от най-добрите филми на "Златна роза" - "Цветът на хамелеона".
Иво Драганов: "Гледах филма с това удоволствие, с което съм гледал "Английският пациент". Изключително екзистенциален филм . Такава невероятна кинематография на разказа - дълъг, спокоен, добре изграден логически, не е правена досега в български филм. Изключително уважавам филма заради неговото усилие да покаже колко труден е изборът на отделния човек, когато животът му зависи от различни фактори. "Аз съм ти" умело изведе на преден план тези градски хора, които са личности и които по принцип се приемат конформистки от българския народ".
Критикът Георги Ангелов към режисьора на "Аз съм ти" Петър Попзлатев - "Смятам го за най-добрият ти игрален филм, защото сред документалните имаш и още по-добри. За мен това е най-добрият филм на фестивала до този момент".
Ирмена Чичикова, която се превъплъщава в ролите на Юра и младата Адриана, и актьорът Деян Донков получиха комплименти от критиката за зрелостта и задълбочеността на образите, които са пресъздали.
Ирмена Чичикова: "Още първите ми срещи с режисьора бяха много интересни за мен. Благодарна съм му за дългите разговори, които водехме. Те се въртяха не само около моята героиня, но и върху двата романа, върху сценария. Беше много важно, че Петър Попзлатев ме караше да говоря повече от него. Непрекъснато се интересуваше аз как възприемам нещата, даде ми възможността аз да избера сцените, в които Юра ще се види като Адриана. Срещата ми и с Жанет Спасова беше много вълнуваща, защото усетих че има нещо сходно помежду ни. Чувството беше най-силно когато ни подстригаха по един и същи начин, когато ни облякоха в еднакви рокли. Изведнъж наистина бях провокирана от чувството, че аз съм тя, а тя съм аз".
Кинокритикът проф. Вера Найденова към актьора Деян Донков - "Ти си едно актьорище, което изпълва сцената в театъра. Но на екрана те видях в съвсем друга светлина, в която се появи. Ти си толкова събран, като атомна бомба, която може всеки момент да избухне. Съзнаваш ли тази разлика, когато играеш в театъра и в киното?"
Деян Донков: "Това е съзнателен процес. Имаш ли заряд в себе си - понякога трябва да излезе през порите на героя, без да има експлозия. Тази приглушеност в киното, да събираш енергията, я има. Затова разликата между киното и театъра е огромна. А колкото до въпроса къде съм аз, къде е истината между различното ми присъствие на едното и на другото място, ще отговоря: Аз съм навсякъде, където трябва да съм".
На въпроса как е приела предизвикателството да се види в образа на другата героиня, Жанет Спасова отговори: "В процеса на работата се търсеше това преживяване. Не винаги обаче за самия човек това е позитивно усещане . То е все едно че сянката ти те гони. Тази двойственост държи в напрежение".
Петър Попзлатев беше третият режисьор на "Златна роза", заедно с Илия Костов и Емил Христов, който засегна огромния проблем с киноразпространението в България. "Няма създадена връзка между разпространители и продуценти у нас", каза Попзлатев и допълни, че в Европа този процес отдавна е регламентиран, а у нас вече повече от 20 години нищо не се случва".
Петър Попзлатев: "Проблемът с разпространението на български филми е много голям, но не е заради режисьорите и продуцентите. Не знам дали ще доживея времето, когато всичко в един български филм - от първоначалната идея за създаването му, до прожекцията в зала, няма да се изпълнява само от един и същи човек". Поради проблемите с българските киноразпространители, "Аз съм ти" ще се излъчва само във Франция, уточни Попзлатев. Което е жалко за българската публика, защото филмът наистина си струва да се види от повече зрители.
Днес българските кинокритици отличиха 3 филма, които според тях са най-добрите до този момент на "Златна роза". Това са "Цветът на хамелеона" на Емил Христов, "Инкогнита" на Михаил Пандурски и "Аз съм ти" на Петър Попзлатев. И трите ленти показват много висока кинематографична култура на най-съвременно ниво, смятат критиците.
Проф. Вера Найденова: "Нашият фестивал ни показва, че това е възможно - че въпреки скромните субсидии и разбитата база, има филми, които дават страхотно качество на българското кино. Достижението на авторите им е ярко, убедително и стойностно".
Днес започва и късометражната програма на "Златна роза". От 16 до 18 часа зрителите ще видят филмите "Welcome To София", "Солено и сладко", "Парафиненият принц" , "Жълто куче" и "Скок". Дългометражната програма продължава с прожекцията на "Чужденецът" на Ники Илиев от 18 часа и дългоочакваният "Пъзел" на режисьора Иво Стайков от 20 часа.
Още по темата (35): | |