Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Бъдете модерни! Време е да замените автомобила си с други алтернативни методи на придвижване
©
Тази седмица стана ясно, че от 1 декември отново ще е в сила забраната за влизане в центъра на най-замърсяващите коли от евро категория 1 и 2. Докато това е една малка, но важна стъпка към голяма промяна, други европейски градове действат доста по-радикално.

А в духа на тези забрани и тенденции, обръщаме поглед към доклада на Европейската комисия за качеството на живота в европейските градове през 2023 г. В него се обръща внимание на използването на автомобили в големите градове, на ролята на обществения транспорт и на алтернативните начини за придвижване. И се извеждат няколко основни тенденции.

По-голям град, по-малко коли

Още през 2021 г. ЕК публикува своя план за градска мобилност, според който основните точки в един град трябва да бъдат леснодостъпни както за неговите жители, така и за гостите. А ключова роля се определя на градския транспорт, ходенето пеша и придвижването с велосипед.

Според данни на комисията, 48% от жителите на градовете използват автомобили, като този процент варира и е най-нисък в Стокхолм (28%), а най-висок в Брага (70%). Оказва се, че той зависи пряко от големината на града - много повече хора ползват коли в градовете с до 250 хиляди жители, отколкото в тези с милиони население.

И в повечето европейски страни столиците им са градовете, където автомобили се използват най-малко от жителите, пише lifestyle.bg. Седем от десетте, определени по този признак, са столици, като изключения са само Женева, Цюрих и Грьонинген. Основната причина за това са както големите задръствания, така и таксите.

В съотношение между половете, лек превес имат мъжете - 50% от тях ползват автомобил в града, докато при жените процентът е 46. Най-много се придвижват с коли хората между 40 и 54 години. Семействата с деца съвсем логично използват колата си по-често отколкото тези без. Най-често сядат зад волана тези, които работят на пълен работен ден.

По-голям град, повече пътници в градския транспорт

Колкото по-малко хора пътуват с коли, толкова повече ползват градския транспорт - тази закономерност е вярна за големите европейски градове. 43% от анкетираните отговарят, че използват редовно този начин на придвижване. Процентът отново варира в различните страни като е най-висок в Прага (70%) и най-нисък в Никозия (16%).

В градовете до 250 хиляди жители редовните ползватели на градския транспорт са около 35%, а в тези с население над милион души - цели 47%. Най-голям е процентът на ползване на публичния транспорт в столиците на градовете и това се дължи преди всичко на факта, че там мрежата е най-уредена. А и, както вече споменахме, повечето хора избягват да шофират и това прави метрото и автобуса по-евтината и бърза алтернатива.

Повече жени, отколкото мъже се возят в градския транспорт в европейските градове. Също така пътниците са предимно между 15 и 24 и над 55 години. Хората, които живеят сами, както и пенсионерите, също редовно залагат на този начин на придвижване.

Колоезденето - една не толкова популярна алтернатива

Оказва се, че карането на колело все още е предпочитан начин за придвижване в доста малко европейски градове. Според доклада, едва около 14% от анкетираните казват, че карат колело всеки ден, като повечето от тях са в градове с население до 250 хиляди души, а в тези с над милиони броят им е още по-малък.

Само три са градовете в Европа, в които процентът на колоездачите е над 35 - Грьонинген (46%), Амстердам в Нидерландия и Копенхаген в Дания. Именно с тях и процентът на ползващи коли и градски транспорт е най-нисък - просто хората предпочитат да са на две гуми. Най-нисък е процентът в Рим, Белград и Вилнюс - едва 5. Повече мъже, отколкото жени, избират да се придвижват с велосипед в града. Най-активна е групата от 15 до 24 години.

Ходенето пеша - все по-често избор

Дали заради редицата научни факти в ползва на ходенето пеша или друга причина, все повече жители на европейските градове избират да се придвижват в града именно така. Средно процентът е 27, като най-висок е в Париж (40%), а най-нисък - в Истанбул и Анкара (16%). Колкото по-голям е един град, толкова по-малко хора избират да ходят пеша - съвсем разбираемо.

В доклада се отбелязва, че в сравнение с 2019 г. е отчетено увеличение с цели 30% на хората, които избират да ходят пеша в града. А като основна причина за него се изтъква ковид пандемията и желанието да се избягва струпването на хора в градския транспорт. Но да се надяваме, че това е една тенденция, които ще продължи да се наблюдава, защото е за доброто на всички.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Парламентарни избори октомври 2024 г.
Почина Лиъм Пейн
Акция на ДАНС и КПКОНПИ, обискираха дома и офиса на шефа на Митниците
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Световна черна хроника
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: