© | | "Чувствам се блажен! Не спирам да мечтая. Има много неща, които още не съм направил."Това сподели проф. Георги Чапкънов във Варна, където за първи път снощи бе открита негова изложба. За нея роденият в близкия град Вълчи дол скулптор пристигна с приятеля си Иван Тенев и с усмивка прие идеята му подобно на "Св. София" да направи и скулптура за морското момиче Варна. "Преди това обаче трябва да довърша паметника на Пеци Гюзелев в Каварна", обясни Чапа.
Предстои му и работа по паметника на Алеко Константинов и Бай Ганьо в София. "Винаги са ме одумвали. Само за един паметник на дарителите в Свищов нямаше хули и помислих, че нещо съм сбъркал. Та сега и за Бай Ганьо имаше дискусия - щял да излага автора си. Не съм съгласен, Бай Ганьо е един от нас", коментира Чапа. "Професорът е винаги във фокуса, защото каквото сътвори, то винаги активира чувствата на хората. Така е и с тази изложба", обясни изкуствоведката Пламена Димитрова-Рачева.
В галерия "Графит" проф. Чапкънов подреди рисунки, маслена живопис, литографии и бронзови пластики, обединени под мотото "Нещата от живота". "Експозицията е юбилейна, защото я показах за първи път в София миналата година, когато навърших 70 г. Тук обаче съм добавил и непоказвани неща", поясни Чапа. Всички творби са правени в периода 1994-1999 г. Макар и разнолики като тематика и изпълнение, те са стилово единни и впечатляващи с изяществото си и са истинско визуално изкушение за ценителите на изкуството с пресътворената в линии и форми красота, излъчваща нежност, сила и жизненост, обобщи Рачева. Чапа показва платна, провокирани от ежедневието, библейски теми и стилна еротика. В една от графиките - "Христос говори с апостолите", професорът си е направил автопортрет. Още от входа вниманието приковава емблематичната огромна рисунка на Дон Кихот и Санчо Панса от птичи поглед.
В изложбата естествено има и пластики - ювелирни миниатюрни портрети на именити българи делят пространство с емблематичната "Екологично равновесие" и поразяващата "Прокълнатото стадо". Предварителният интерес към откупки на експонати от изложбата бил огромен, но авторът не желаел да се раздели с нито една от творбите си, научи "Труд".
Източник: в. "Труд" |