Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Чували ли сте историята на Дунав мост?
Автор: Екип Varna24.bg 21:43 / 04.11.2023Коментари (3)6786
© БНР архив
Дължината на Дунав мост е 2,8 км, минава на височина от 30 метра над водата, като е изграден на 2 нива – за влакове и автомобили. Средната част може да се повдига и да пропуска големи кораби.

Открит е официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в цяла Европа. Това обаче са неща, които вероятно вече знаете, ето и малко повече за есторията му:

Тържественото пускане в експлоатация на стоманения Дунав мост между Русе и Гюргево е знаково събитие за вече далечната 1954 г. Вече шест десетилетия той осигурява връзка на България, Гърция и Турция не само с Румъния, но и с цяла Северна Европа, като мостът известен като Дунав мост-2 е открит цели шест деситилетия по-късно.

Опитите за изграждане на мостове при Русе започват малко след Новата ера, когато римляните строят първия масивен мост над реката. Проучвания за други подобни съоръжения се правят и около Кримсдката война, докато не стигнем до 1948. Година, в която между социалистическите републики България и Румъния се подписан "договор за приятелство, сътрудничество и взаимопомощ" и решиние за построяване на мост мужде двете държави.

Начало на проекта се дава в края на 1951 г., като са избрани са градовете Русе и Гюргево. Това е начинание с изключително геополитическо и стратегическо значение за т.нар. Източен блок. Първото наименование на моста е "Обект 889", проектира се и се изгражда от съветски специалисти. При това – при пълна секретност. Освен България и Румъния, участие в работата взимат и представители на "братските социалистически страни" – Полша, Чехословакия, Унгария. Архитектурата на моста е дело на Георги Овчаров, а художественото оформление (порталите на българския и румънския бряг и орловите глави по неговата дължина) са дело на украинския скулптор Михайло Парашчук.

В "Златния фонд" на БНР са запазени и речите на тримата най-важни участници в тържеството през 1954 г. Пръв се изказва председателят на Министерския съвет на НРБ Вълко Червенков, съобщиха от БНР.

"Този величествен мост е плод на братското икономическо сътрудничество между СССР и социалистическите страни. Той е ново, ярко въплъщение на тяхната миролюбива политика, на крепката дружба помежду им и безкористната и незаменима помощ, която им оказва Съветският съюз. Дунавският мост ще свърже още по-тясно преди всичко България и Румъния, но той е и нов елемент на спойка между всички народнодемократични страни, които взеха участие в изграждането му. Ще увеличи и облекчи стокообмена, автомобилното и железопътното придвижване на пътници. В този смисъл той има международно значение. Построен е по последна дума на съветската науча и практика в мостостроенето. Позволете ми да изкажа горещата благодарност на правителството и всички трудещи се в НРБ за това, че Съветският съюз даде някои от най-големите си специалисти в тази област. А Унгарската, Чехословашката и Полската народнодемократични републики го снабдиха с ценни машини, съоръжения и метални конструкции. Преди шест години великият син на нашия народ Георги Димитров заяви в Букурещ: "Ние сме решили да построим железен мост над Дунав и ще го направим. Но и преди, и след построяването му трябва да градим чрез труд, изкуство, култура и приятелство жив мост в душите и сърцата на двата народа. Мост, който никой няма да е в състояние да разруши."

Мостът е открит на 20 юни 1954 г. от тогавашните лидери на двете страни Вълко Червенков и Георге Георгиу-Деж, като е строен 2,5 г. 

Любопитен факт от историята на Дунав мост, който потвърждава думите на Леонид Саприкин – след пускането в експлоатация, мостът е ремонтиран едва през 1999 като дейностите по реновирането продължават до 2004 г.








Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 09.11.2023 г.
0
 
 
Идеята беше да се прехвърлят войски и техника съг шлепове сладури! Мостът беше миниран, а при бойни действия първо се удрят комуникацийте! Не гово рете вицове от Посолството, дето не сте служили! Учавств ах в такова показно 83-та, когато не сте били родени, деца! А минах Дунав с послед ния ферибот от Калафат сутрин та!
Aнонимен
на 07.11.2023 г.
0
 
 
Моста си има име- Мост на Дружбата
Aнонимен
на 06.11.2023 г.
0
 
 
Идеята е бил железен път за прейвърляне на войски чак до Истанбул. Тогава са започнали да копаят и жп тунела в Източен Балкан но не са го завършили. Входовете му и до сега стоят от север и от юг, малко по на запад от пътя Бургас-Обзор. Спрян е през 1954, когато след смъртта на Сталин има малко разведряване.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Бюджет 2025
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Зима 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Газови доставки
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: