© | | Електрическите крушки с нажежаема жичка, изобретени в края на 19-и век, ще изчезнат окончателно на 31 декември с изтеглянето от продажба на последните партиди.Причината е, че те са твърде енергоемки и от няколко години постепенно са измествани от флуокомпактни, халогенни или светодиодни LED крушки.
Крушките с нажежаема жичка, изобретени от Джоузеф Суан и подобрени от Томас Едисон през 1879 г., имат недостатъка, че са прекалено енергоемки, тъй като превръщат само 50% от енергията в осветление и губят остатъка в топлина, предаде АФП, цитирана от БГНЕС.
През 2008 г. Европейският съюз определи график за постепенната забрана на продажбата на подобни крушки. През 2009 г. спря продажбата на крушките от 100 вата, през 2010 г. те бяха последвани от 60-ватовите крушки, а през 2011 г. - от 40-ватовите. Сега наред са 25-ватовите крушки, които ще изчезнат от щандовете в магазините на 31 декември 2012 г.
Традиционните крушки са заместени в домовете от лампи с ниска консумация на енергия, разделени в три категории - флуокомпактни лампи, халогенни лампи и светодиодни LED лампи. Според неотдавнашно изследване на кабинета GFK крушките с нажежаема жичка са съставлявали през 2012 г. 10% от масовата продажба на крушки във Франция или 422 милиона евро спрямо 45% през 2007 г. или 288 милиона евро.
Халогенните лампи са съставлявали през 2012 г. близо половината от пазара (46%), а флуокомпактните лампи, за които се изисква по-дълго време за запалване, са представлявали малко над една трета от продажбите. LED крушките са съставлявали 8% от пазара, показва изследването.
Халогенните лампи отбелязват най-голям растеж от гледна точка на продажбите, но енергийните им свойства все още са прекалено слаби и те са част от продуктите, които също ще бъдат изтеглени от продажби от септември 2016 г., уточнява консултантският кабинет в комюнике. За производителите LED технологията, която поглъща най-малко енергия и има дълга трайност, представлява най-светлото бъдеще.
Според световно изследване на кабинета МакКинси LED крушките са съставлявали 12% от пазара през 2011 г. или 73 милиарда евро. Техният дял ще съставлява около 40% през 2016 г. и 63% през 2020 г., при пазар, оценяван на около 100 милиарда евро. |