Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Доц. Костадин Нушев: Постът може да се възприема като програма за здравословно хранене, здрав дух и тяло
Автор: Йоланда Пелова 21:20 / 14.11.2024Коментари (0)999
© Фокус
Богословът доц. Костадин Нушев в интервю за предаването "България, Европа и светът на Фокус" на Радио "Фокус"

От 15 ноември по канон започват Коледните пости, така че днес в деня на Свети апостол Филип на трапезата знаем, че могат да се сервират за последно месо и млечни продукти. От утре влизаме в Рождественският пост, който е многодневен пост за годината. Доц. Нушев, какво символизира този пост?

Този пост, както и другите големи постни периоди през годината в църковния календар има значение за подготовката на християните за посрещане на някои от големите Господски празници, в случая празникът Рождество Христово. И според древната традиция на църквата, преди такъв голям празник е отредено в продължение на 40 дни тази духовна дисциплина на поста да бъде като средство за молитвено вглъбяване, за съсредоточеност в молитвата, за една духовна подготовка, за да може християните да посрещнат по един подобаващ и достоен начин, а именно с чисто сърце, с радост, с духовен трепет предстоящият празник. И всъщност да изпитат това благодатно тържество, след като са преминали през този период на поста.

Знаем, че съществуват различни причини за спазването на поста, или по-скоро причини, които хората са си измислили. Те могат да бъдат религиозни и духовни от една страна, от друга страна за издръжливост и воля, за разтоварване и пречистване. Но на практика, което и да изберем, доц. Нушев, кога постът е истински?

Да, разбира се църквата и християнското учение ни препоръчват поста, защото той е едно средство, освен за въздържане, за въздържание от определен вид храна, и за употребата на постна храна. Той има и духовно значение за едно самообладание, за едно възстановяване на духовните сили на човека, и за това естествено ръководство на душата над тялото, а не в ежедневието ни, когато сме в обичайната среда или ритъм на живот. Много често умората, стресът ни поставят в някаква такава ситуация, че ние сякаш загубваме тази вътрешна съсредоточеност, вглъбеност, духовната сила. И тъй като самата тази добродетел на въздържанието може да бъде разглеждана и като сила на духа, като самообладание, затова и мотивите, мотивацията на всеки човек, в зависимост от неговото духовно, а също и психическо състояние може да бъде различна. Например, за боледуващите хора постът е облекчен и те не бива да се самонатоварват с по-тежка дисциплина, отколкото могат в съответния момент да спазват.

Много е важно всеки християнин да се допитва до своя духовен наставник, до своя енорийски свещеник за това, как е подходящо за него да спазва този пост. А иначе, както се казва в Евангелието, постът не е нещо, което трябва да ни доведе до някакво духовно изтерзаване, до някакво мрачно настроение. А обратно, Спасителят казва, че постът трябва да ни доведе до една духовна радост, до една вътрешна лекота.

Какво е характерно, доц. Нушев, за тази духовна лекота, за която говорите, за това духовно пречистване на човек? Кой е духовно пречистеният човек?

Този, който съумява да види с една духовна трезвост своя живот, своите нужди и потребности. Например, ако си направим един разчет, ако внимателно наблюдаваме, когато започнем да се стремим, да речем по-скромно да се храним през дните на поста, можем да видим колко излишни средства ние ежедневно разпиляваме за неща, за които така по-внимателно и съсредоточено се замисляме по време на поста, се оказва, че не са ни необходими и са едно разточителство, един лукс в нашето ежедневие. А ето тук, от тези спестени средства, които са нашите скромни дори средства за издръжка, може да се окаже, че ние бихме могли да подпомогнем някой човек, който е гладен, който се нуждае, и който има доста по-оскъдни възможности за прехрана през този период. Християнската църква винаги свързва поста, особено този преди Рождество Христово с това, да извършваме добри дела на милосърдие.

Тоест, ние да докажем пред себе си, че сме радостни, благодарни на Бога за всичко, което имаме, че бихме могли в израз на почитание към Бога да живеем малко по-скромно. Но със средствата, които сме получили от Бога като дар, или които сме изработили с нашия честен труд, ние бихме могли да зарадваме някой наш ближен, бихме могли да подкрепим гладния, да подкрепим нуждаещият се. И всъщност ето това са духовните дела, духовните плодове на поста, които издигат пред Бога, пред Божието лице това наше духовно усърдие и го превръщат в едно истинско християнско добро дело, истинска добродетелност, за която пък и ние заслужаваме Божията награда и Божието благословение.

Колко хубаво звучи това, което вие разказвате, доц. Нушев, но много често думата пост е свързвана и с крайното, тоест, разбирането за забрана, ограничение. Да поговорим малко и за тази част.

Нашата славянска дума от старобългарски за пост, означава, че ние стоим на духовен пост, нашата душа, нашият ум внимателно наблюдава нашите действия. И внимава за това да не попаднем под влиянието на някакви разточителства, на някаква безгрижност. А иначе, въздържането от по-обилна храна, да речем от животинската храна, може да ни се струва като някакво ограничение, ако в съвременните нагласи на консуматорството, на съвременното преизобилно консумиране, на нас ни се струва, че това е много трудно. Но всъщност, ако се замислим постната храна, храната от растителен произход е много често много по-здравословна. Тя не е по-малко калорична или по-малко полезна за тялото, а обратно, може да се окаже и това може да се констатира при едно внимателно разглеждане на тези практики и феномени, че когато ние се храним с по-здравословна, растителна храна, то ние възстановяваме здравето и на тялото.

Съвременният човек иска да бъде здрав и виждаме колко усилия полага за изразходване на излишните калории. Така че тази духовна дисциплина на поста, на умереното хранене, на въздържането от преяждане не е някакво мъчение или тежко ограничение, а може да го разглеждаме като една духовна дисциплина или една здравословна програма за здравословно хранене, за здрав дух, и за здраво тяло.

Доц. Нушев, какво ще посъветвате всички хора, които ще се отдадат на този пост от утре? Как да започнат тези Коледни пости, с които ще завърши и тази календарна година?

Трябва да знаем, че трябва да сме благодарни, с чисто сърце, с радост, с благодарност, и с готовност да споделяме от нашата трапеза, от нашата прехрана най-вече с бедните, гладните, нуждаещите се. И ако се опитваме да сравним нашия живот с тези хора, които живеят в по-голяма оскъдица, всъщност тогава ние ще си дадем сметка, че в голяма степен не сме лишени от най-необходимото, че има за какво да благодарим на Бога. И да не забравяме, че нашият Господ Исус Христос изисква от нас именно да сме извършили някакви духовни плодове, дела на милосърдие, на благотворителност, като плод на поста, което най-лесно може да стане, като внимателно разпределяме своите средства и възможности.

Ще видим, че всъщност не е толкова трудно, а дори получаваме една лекота, едно облекчение от обичайната тежест, тягост, която често пъти ни води до стрес, до невротичност, до различни такива духовни състояния. И това всъщност е благословеното време на поста, духовното време на едно самопознание, вглеждане в себе си, но и духовната подготовка за радостно посрещане на светлото Христово Рождество.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: