
ЗАРЕЖДАНЕ...
Едва 9% от публикациите в Тик Ток на тема хранене са създадени от нутриционисти и диетолози | ||||||
| ||||||
В скорошно проучване, публикувано в списание Nutrients, учени от Университета в Сидни, Австралия, обръщат внимание на свързаните с хранене публикации в популярните социални медии, като ги категоризират на базата на популярност, качество и точност, пише svetatnazdraveto.bg. Техните констатации показват, че платформите дават приоритет на високите нива на ангажираност или т.н. вайръл съдържание в сравнение с точността на публикуваната/споделена информация. А това води до сериозни опасения за дезинформация, която може да има сериозни отрицателни ефекти върху диетичното и здравословното поведение на подрастващите и младите хора. Основа за проучването Социалните медии стават все по-значим източник на информация за младите хора, включително на теми свързани с храненето и здравето. Активните потребители всеки месец в ТикТок са над 1 милиард, като 63% от тях са на възраст от 10 до 29 години. И така ТикТок се превърна в основен инструмент за разпространение на влияние предимно върху младото поколение. Алгоритмите на медията залагат на краткото и ангажиращо видео съдържание, а не на дълги или стойностни публикации. Естеството на тези постове увеличава опасенията относно дезинформацията, която може да се разпространи бързо, ако неточна публикация стане изключително популярна. Особено опасни са темите свързани с хранене и здраве, тъй като не са изготвени и публикувани от експерти – нутриционисти или диетолози. Изкривени, неточни представи на формата на тялото и визията, може да увеличат неудовлетвореността от собствения образ и да доведат до нарушени хранителни навици. Особено уязвими през този тип съдържание са младите жени, цветнокожите юноши, младите с различна сексуална ориентачия. Доказано е и, че населението с ниски доходи може да бъде изложено в по-голяма степен на дезинформация поради липса на достатъчно добро здравно обслужване. Предишни изследвания от други платформи показват, че подвеждащото съдържание влияе върху хранителните предпочитания на подрастващите, увеличавайки риска от развитие на затлъстяване или възприемане на лошо диетично поведение. Девет ключови съвета за отглеждане на емоционално стабилни деца В новото проучване изследователският екип изследва показателите за ангажираност, разпространението и характеристиките на публикации за хранене, качени в платформата от септември 2023 г. до март 2024 г. Използвано е пилотно проучване за идентифициране на хаштагове и публикациите са били достъпни чрез нови акаунти, за да се намали ангажираността, дължаща се на алгоритмите на социалните мрежи. Процесът на скрининг идентифицира 1054 публикации по темата, от които на случаен принцип за анализ са избрани 250. Експертите събират информация за ангажираността, като проучват колко пъти дадена публикация е харесана, коментирана, споделена или запазена, както и броя на абонатите, които имат създателите на свързаното съдържание. Събрани са и подробности относно хранителната значимост на публикацията, езика и достъпността. Качеството на публикациите е оценено въз основа на критерии, като ниво на ангажираност (за оценка на потенциала за разпространение на дезинформация), прозрачност (надеждност и яснота на информацията), финансово разкриване (дали са разкрити спонсорства, промоционални намерения или връзки), точност (дали дадена публикация е в съответствие с базирани на доказателства диетични насоки) и авторство (разкриване на пълномощията на създателя). Публикациите са класифицирани от "напълно точни“ до "напълно неточни“. След това наборът от данни е анализиран, за да се генерират описателни статистики и да се сравнят неточни и точни публикации въз основа на ангажираността. Резултатите Инфлуенсъри на теми – здраве и уелнес, са автори на 32% от публикациите. Създателите на съдържание, свързано с фитнес, са 18%. Същият е процентът и на авторите на съдържание за начин на живот или други теми, които не са фокусирани върху здравето или храненето. За разлика от предходните три групи, диетолозите са само 5%, а нутриционистите 4%, което прави насоченото от експерти съдържание минимално. По отношение на съдържанието, приблизително 34% от публикациите са с теми отслабване, идеи за хранене или рецепти. В 32% от видеоклиповете инфлуенсърите споделят публикации "Какво ям на ден“, което проучването идентифицира като основен източник на съобщения и дезинформация, свързани с теглото. Хранителните добавки се обсъждат в 10% от публикациите, докато храненето за постигане на конкретни цели е обхванато в 7%. В почти половината от разгледаните публикации създателят е използвал препоръки, за да популяризира собствения си бизнес или продукт. Само 18% включват прозрачна реклама, а само 13% идентифицират и разкриват източници на конфликт на интереси. Установено е, че приблизително 63% от публикациите насърчават стереотипни нагласи, а 55% не предоставят информация, основана на доказателства. Само 10% от публикациите подчертават потенциалните рискове, свързани с продуктите, които рекламират. Изследователският екип установява, че 36% от публикациите са напълно точни, като 29% са предимно точни. За разлика от това, 19% от публикациите съдържат изцяло неточна информация, а 18% са предимно неточни. Диетолозите създават най-точните публикации, като 42% от съдържанието им е класифицирано като напълно точно. Внимавайте с популярните лица и "съветите" Платформите, включително анализираният в това проучване ТикТок, са доминирани предимно от НЕЕКСПЕРТНИ създатели на съдържание. Въпреки че мнозина от тях са популярни и публично разпознаваеми личности, тези автори може, и за съжаление споделят информация, лишена от научна и експертна достоверност. Това, че един съвет, диета или режим на хранене действа и има резултати върху един човек, НЕ е гаранция, че може да има същите резултати върху други хора. Именно поради това е ясна спешната необходимост от по-строго модериране на дезинформацията относно храненето, особено за публикации, които насърчават екстремни диети, бързо и лесно отслабване или използване на "чудодейни" продукти, които лекуват всичко. Видеоклиповете тип "Какво ям на ден“ се явяват като основен двигател на дезинформация, затвърждавайки нереалистични диетични стандарти. Това, заедно с липсата на регулация на платформата относно подвеждащото съдържание, предполага необходимост от изключително спешна намеса за "по-чисто" съдържание. Затова, преди да се доверите на каквато и да е информация особено относно хранене, хранителни добавки, лекарства или лечение – посъветвайте се със специалист. Доста често това, което ви казват от екрана на социалните медии, не е съвсем точната истина. Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет. При въпроси относно вашето здраве, медицинско състояние или лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист. |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg