Има смисъл да помпате гумите си с азот
Помпането на четирите гуми с азот струва около 20 лв. (средно), което е 20 пъти по-скъпо от нормалното, безплатно напомпване, но тук може би не толкова цената е важна, защото все пак 20 лв. не са нещо непосилно на фона на днешните цени.
Важното е обещанието за дълго запазване на налягането в гумите. Но по-любопитното предположението, че азотът има положителен ефект върху износването и разхода на гориво.
Азотът има по-нисък коефициент на дифузия от кислорода поради малко по-големите си молекули, така че гумата спада по-бавно спрямо тази, напомпана с въздух. Тестове обаче показват, че дори след няколко месеца разликата в налягането между "конвенционални“ и "азотни“ гуми е само няколко стотни от бара.
Друг аргумент в полза на напомпването с азот е по-малката опасност от пожар. Наистина, гумите на самолети, болидите от Формула 1 или превозни средства, превозващи опасни товари, обикновено са пълни с азот, а не с въздух. Това има смисъл, защото тези гуми са подложени на изключително натоварване и могат да се запалят при дефект или недостатъчно налягане. Предимството на азота е, че не е запалим и дори потиска огъня. Кислородът, от друга страна, е в основата на всеки открит пламък, така че ускорява горенето.
Това предимство обаче не се отнася за конвенционалните автомобилни гуми. Топлинните напрежения върху гумите, типични за състезателни и кацащи самолети, никога не се постигат при нормални условия на движение по пътищата. "Газът за гуми“ обикновено съдържа около 90%, докато сгъстеният въздух съдържа около 78%. "Газът за гуми“ може да не е от най-високо качество, което означава, че няма да има голяма разлика с обикновения въздух.
Следенето на налягането в гумите остава зъдължително
Ако приемем, че загубата на налягане в здрава гума заради дифузия за 3 месеца е приблизително 0,1 бара, става ясно, че това не може да бъде причина за намаляване на редовните проверки на налягането в гумите. Други възможни загуби на налягане, например заради увреждане на гумата, играят много по-голяма роля, пише carmarket.bg. Специфичните свойства на азота обаче не влияят на загубата на налягане, тъй като всеки газ излиза през отвор в гумата! По този начин помпането с азот не ви освобождава от необходимостта да проверявате редовно налягането.
Експертите препоръчват да проверявате налягането веднъж на две седмици. При правилно настроено въздушно налягане бързото износване на гумата и увеличеният разход на гориво се елиминират. Следователно няма смисъл да плащате повече за напомпване с азот - обикновен въздушен компресор ще бъде достатъчен. Освен това твърдението, че "азотните“ гуми трябва да се проверяват по-рядко, е опасно, защото води до по-небрежно отношение към необходимостта да се следи налягането в гумите.
В крайна сметка, ако карате скъп бърз автомобил, 20-30 лв. за азот не са фактор, но в никой случай това не означава, че налягането в гумите не трябва да се проверява редовно.