© Impact Press Group | | Интервю с кмета на Варна Кирил Йорданов:
- През последния месец направихте подробен отчет на управлението си за изминалите 10 години. Какви са обаче заслугите на държавата за развитието на Варна? Кое правителство е било най-щедро към града? - Сложни са отношенията между общината и правителството, което и да е то. И неслучайно всички кметове в България, Националното сдружение на общините настояваме за провеждането на реформа за финансова и административна децентрализация на държавата. Това е принципната страна на въпроса. Тъкмо поради тази причина отношенията са неизчистени като нормативна база, не са обвързани със задължението на държавата да реагира положително, когато общините се обръщат за съдействие към централната власт. Няма спор, че значими инфраструктурни проекти в общините могат да се реализират при разбирането и съдействието на държавата и всичко това трябва да намери своето нормативно решение. Неслучайно аз съм отчел реално свършената работа със силите на община Варна, а не обектите, които чакат своето решение от централната власт. За да не бъда упрекнат в пристрастие, мога да кажа как се изразява в цифри помощта на правителството към града през годините, когато съм бил кмет. През 1999 - 2001 г. правителството на Иван Костов е дало капиталова субсидия за 5, 251 млн. лв. Следващото правителството - на Симеон Сакскобургготски, за 4 години е предоставило на Варна 6,645 млн. лв. Кабинетът на Сергей Станишев (2006-2009 г.) е дал 42,998 млн. лв. Началото ни с новото правителство е обнадеждаващо, тъй като имаме обещанието на премиера за 20 млн. лв. капиталова субсидия за изграждането на бул. "Девня". Това сочат цифрите. Нека всеки сам ги коментира.- Има ли "порязани" проекти, заради които смятате, че градът е бил ощетен от държавата? - Борбата със свлачищните процеси например в основната си част е държавна функция. Ситуацията там е особено очебийна. При това говорим и за държавни терени.
- Наскоро обявихте, че ще предприемете разработването на стратегия в тази посока. Очаквате ли помощ от централната власт? - Градът се нуждае от такава стратегия и е очевидно, че бихме се справили с помощта на специалисти - и местни, и от София, както за характеристиката на самите свлачища, така и за необходимата политика, която трябва да се води. Необходимо е обаче да бъдем осезателно подпомогнати във финансовата част.
- През годините беше направено много за работата на администрацията. Кога планирате да реализирате идеята за електронна община? - Като община Варна заема водещо място в страната в тази насока. Със собствени средства сме изградили информационна система, вътрешна мрежа и електронна среда, която обхваща централната сграда, районните администрации и 3 от населените места. В тази система към момента работят в единна защитена среда 850 служители - данни за населението, на задължените лица и длъжниците, отделни електронни регистри и база данни, част от които са достъпни през интернет страницата на общината. Поддържа се и собствен пощенски сървър в домейна varna.bg. Мрежата е с т. нар. висока степен на защита и до този момент не са констатирани успешни опити за проникване в нея. През тази година Комисията за защита на личните данни направи проверка и даде висока оценка на тази защита в съответствие с изискваните от специалното законодателство мерки и средства. Нашата документооборотна система е изградена. Тя се базира на платформата "Lotus Domino", внедрена е и е тествана. Предстои да бъде въведена в нормална експлоатация. Не се въвежда, защото при закритото министерство на държавната администрация нямаме яснота каква ще бъде политиката на правителството в тази насока. Иначе системата е изградена и може да бъде въведена на часа.
- Скоро помещенията, в които се разполага общинската администрация ще се увеличат. Това ще се отрази ли на структурата и организацията на работата й? Обмисляте създаването на проектантско бюро, вероятно то е част от планираната промяна... - С тази трансформация целим да създадем нормални условия на работа, тъй като сега имаме по 17-18 служители в едно помещение. Задължително искаме да се подобрят и условията, при които гражданите на Варна ще бъдат обслужвани от администрацията. Най-сериозната промяна, която предстои да се случи през следващата година, е новата структура, която ще бъде оглавявана от главния архитект и ще има отношение към издаването на строителните разрешения. Това ще се прави централизирано с оглед на стотиците неблагополучия, до които достигнахме, предоставяйки до преди година тези правомощия на районните архитекти. Варненци са свидетели, но и аз се натъкнах на много и тежки нарушения, които бяха допуснати в резултат именно на тази децентрализация на правата. Предвидената нова структура ще бъде базирана в Стоматологията. Разбира се, желанието ми е да създадем и собствено проектантско бюро. Доколко ще успеем, времето ще покаже. Целта е да се намалят разходите на община Варна, свързани с проектиране, които възлизат на милиони левове. Това са най-съществените трансформации, които предстоят в администрацията. Иначе през годините тя много се промени. Тези промени бяха наложени от реалния живот и бяха направени за добро. Мисля, че всички проведени до тук реформи доказаха своята ефективност и бяха възприети добре от варненци.
- Вероятно обаче ще ви бъде трудно да създадете проектантско бюро, като имам предвид заплатите в общината и тези, които добрите проектанти биха могли да получават на свободния пазар... - Няма спор. Това ще е една от най-сериозните пречки. Времето ще покаже доколко тази идея е реалистична.
- За 10 години успяхте ли да създадете такъв екип около себе си, който да спечели доверието ви 100%? - Това би бил екип на мечтите, но реалност и мечти рядко се припокриват. Ако човек има усещането, че 100% може да се довери на екипа си, вече имаме един силно обезпокоителен сигнал. Всеки ръководител, в това число и кметът, има права и задължения въз основа на закона, а там доверието никъде не е изрично записано. Разбира се, въз основа не своите права и задължения кметът е длъжен да контролира, да наказва, да поощрява. Предлагам по-скоро в тази светлина да бъдат погледнати нещата. И наказвам, и уволнявам, разбира се, имам и много служители, достойни за поощрение. Стремя се в рамките на предоставените ми възможности да им давам ясен сигнал, че за добре свършена работа могат да получат поощрения. Използвам случая да се обърна към служителите на общинската администрация с поздрав и пожелание за весели празници. Успешна и здрава да бъде 2010 г. за всеки един от тях! Да можем да си вършим добре работата и през новата година!
- Очертава се обаче новата година да бъде доста трудна. Труден ще бъде и бюджетът за 2010 г. Смятате ли, че ще успеете да продължите инвестициите в капиталовата програма? - Искрено се надявам. В момента вървят точно тези обсъждания, затова бих могъл да бъда конкретен в края на месец януари. Безспорно ще разполагаме с десетки милиони по-малко общински средства. И съобразно разума и приоритетите на града ще трябва да ги разпределим. Разбира се, един от приоритетите е и инфраструктурната програма, която трябва да преследваме и през следващите години. Ще се възползваме от всички възможности, които ни се предоставят - и чрез публично-частно партньорство, и чрез гъвкава и отговорна кредитна политика. Слава Богу имаме да усвояваме значителни средства по спечелените европейски програми. Надявам се да минимизираме в много голяма степен, поне що се отнася до капиталовата програма, последиците на финансовата и икономическа криза, която засегна и община Варна.
- Проучване показва, че 90% от варненци искат повече паркинги в града. Ясно е, че идеята за подземен паркинг до сградата на общината няма да задоволи тези потребности. Как възнамерявате да отговорите на нуждата от повече паркоместа в града? - На основните важни места като например Двореца на културата и спорта също подготвяме материалите за концесия за изграждането на един паркинг. Говорим за поне 1000 места. На 15 май ще влязат в експлоатация 1700 места до автогарата. Предстои да се пусне паркингът в сградата срещу общината, както и да се изгради паркингът до нея. Чрез въвеждането на новата транспортна схема в централната и най-натоварена част на града мисля, че ще облекчим и паркирането. Ще се увеличат и възможностите за това, така че то да не пречи на движението на автомобилите - и до Адвокатската градинка, и в пространството до община Варна.
- Вече имате ли яснота кога реално ще се заработи "синята зона" в града? - "Синята зона" в онзи обем, който е характерен за София, може да заработи едва след като проведем сериозна обществена поръчка. За това обаче ще трябва да се изчака успешно да приключи обществената поръчка за критериите за "синя зона". Това е една сериозна научна разработка съобразно опита на други градове, които са ни изпреварили в това отношение. След провеждането на обществената поръчка за критериите ще имаме яснота и кога ще можем да проведем обществена поръчка за фирма, която да изгради такава зона в града. От 3 януари ще пуснем частично, бих казал, отсечки в града с елементи на "синя зона". За целта сме закупили и необходимата техника за таксуване.
- Кога ще започне работата по корекциите на проекта на Общия устройствен план? - Работи се по възраженията. За район "Одесос" 100% от становищата са на ниво подробен устройствен план. Хората там най-вече се безпокоят от реализацията на първостепенна улична мрежа - бул. "Левски" и ул. "Кракра". В район "Младост" 50% от възраженията са за трасето на бул. "Христо Смирненски" и южно от бул. "Владислав Варненчик", добре известно на варненската общественост. 20% са за отразяване на влезли в сила подробни устройствени планове на територията на района. Това показва, че работата по обработката на възраженията е напреднала много. Във "Владиславово" 50% от становищата са срещу отреждане на паркове в и между блокови пространства и по главните булеварди, както и за разширението на първостепенната улична мрежа. Варненецът е станал трудно предвидим - от една страна се реагира, ако някой парк бъде засегнат, но, когато имаме отреждане за изграждане на паркове, също се натъкваме на недоволство. Това е симптоматично за настроенията на варненци. В кметствата Тополи и Казашко 70% от възраженията са за изграждане на втори мост, срещу разширението на бул. "Девня", което сме започнали. 10% са срещу разширението на гробищния парк. Има възражения и срещу проекта за коса писта на летището. Това са все необходими мерки, които трябва да бъдат предприети, за да имаме сигурността, че нашият град ще продължи да се развива.
- Кога ще се нанесат корекциите в проекта на ОУП и как върви работата по синхронизирането му с подробните устройствени планове, за което съобщихте неотдавна? - В края на януари би трябвало вече да имаме предварително становище по приети или отхвърлени предложения, но оттук нататък в много голяма степен сме зависими от усилията на проектантския колектив и времето, в което тези неща ще бъдат съгласувани с централните ведомства. До края на януари обаче трябва да сме готови с работата по възраженията, които са направени от хората.
- Звучите много убедено, но сред обществеността броди съмнението, че интересът да не бъде приет ОУП е по-голям от интереса планът да влезе по-скоро в сила. Какви са гаранциите, че проектът няма да се протака във времето? - Със сигурност има такива интереси, но те не могат да бъдат водещи и определящи. При нас водещи и определящи са сроковете, в които институциите и инстанциите реално ще се произнесат. Именно тук е неизвестната величина за сроковете за окончателното приемане на Общия устройствен план.
- Бихте ли приели държавен пост в София? - Длъжността, която заемам е по волята на варненци и за мен това е най-високият връх на доверието и на ангажиментите, които съм поел. Докато съм на този пост никое друго предложение не е актуално, примамливо или приемливо за мен. Когато не съм на този пост, ще бъда свободен да избера по-нататъшното си развитие като човек и професионалист. В момента, честно казано, нямам представа към каква реализация ще се насоча. Не е задължително това да бъде свързано с държавен пост. Сега живея и работя в рамките на ангажиментите ми към варненци и други не ме интересуват.
- Известен сте с многото си хобита. Ако имахте възможност, бихте ли превърнали някое от тях в професия? - Звучи примамливо (усмихва се). Напоследък много се увлякох от високите скорости, от моторните спортове. В момента те най-силно са обсебили свободното ми време. Там където има високи скорости, обикновено се слуша и музика, така че моторните спортове и музиката в момента са доминиращи мои хобита. Всичко останало - водолазните занимания, велосипедът, плуването, имат поддържаща общофизическа функция. Всичко в живота ми се случва на много висока скорост, а чрез моторните спортове успявам да постигна унисон с високите темпове, с които съществувам всеки ден на практика. Времето е дефицит. Времето за вземане на отговорни решения е кратко. Водя твърде динамичен начин на живот - срещи на много места, с различни хора, с различна проблематика. Като се кача на мотора и отида на пистата успявам да постигна синхрон на самото, да го наречем, телодвижение, с динамиката, на която съм подложен и вътрешно преживявам всеки ден.
- В навечерието на коледните празници какво ще пожелаете на себе си и всички варненци? - Всеки един от нас дълбоко в себе си иска да живее в мирни условия, в обезпечена и гарантирана държава, както и в такъв град. Няма човек, който да не цени високо здравето, друг е въпросът кога стига до тази оценка. Пожелавам и щастие, и любов, защото това са неща, без които никой не може да съществува пълноценно и на практика съзнателно или не се стремим към тях във всеки един момент.
Източник: chernomore.bg |