ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Кога е представен първият български спортен автомобил? | ||||||
| ||||||
Всичко започва през 1962 година, когато Велизар Андреев завършва "Автомобили, трактори и кари" в Машинно-електротехнически институт и още тогава дипломната му работа представлява макет на автомобил. Това е голям риск, тъй като проекта е извън наложените от времето рамки. Разработеният от Андреев дизайн е по американски модел с отварящи се фарове и не е приет добре от изпитващата комисия. Дипломната работа е оценена с "четворка". За щастие обаче, това не отчайва младия инженер и той продължава да развива своите идеи. Следващият проект, по който работи Велизар Андреев представлява спортен автомобил "Бъги" и е започнат в края на 70-те години. Тогава, с помощта на ученици от Механотехникума и инженери от "6-ти септември", той поставя началото на българското автомобилостроене. През 1981 година завършеният автомобил е представен в Пловдивския панаир по време на ежегодната изложба на техническото и научно-творчество на младежта. Колата е от стъклопласт, няма покрив и врати, а гумите му са доста големи, както подобава на един автомобил от такъв тип. Превръща се в истинска атракция и център на внимание по време на изложението. Три години по-късно, през 1984 година, Андреев създава стопанско дружество "Авангард". С още няколко души той започва проектирането на спортен автомобил, който само година по-късно е представен на същото място с далеч по-иновативен за България дизайн. Колата е наречена "София" и е във винено-червен металик. През 1986 година се създава още едно дружество – "Авангард-кар", чиято цел е серийното производство на спортните автомобили "София-Б". Първоначалното виждане е било то да достигне до 200 броя годишно. През последната година на социалистическия строй в България, отново в Пловдив, е представен подобреният вариант на "София", този път в сив металик. За него инженерът получава помощ от "Балканкар" и Министерство на машиностроенето. Двигателят е от "Лада", а купето от стъклопласт. Фаровете на модела са открити, свалени в долната част на предницата. Основната разлика в във външния вид на задната част, който е променен коренно. Интериорът също е подобрен и въпреки че моделът е представен без характерните вдигащи се нагоре врати, той е приет и одобрен. Доказателство за това е първото автомобилно изложение в България, проведено през 1990 година в НДК, където "София" събира погледите на софиянци. През 1990 година, когато вече е възможно, Велизар Андреев основава собствена частна фирма "Виликар", която започва да произвежда новия модел на джип, който е със стъклопластова каросерия и е базиран на агрегати от "Лада". Наречен е "София-C". През този период се произвеждат и още няколко автомобила от спортната серия на "София". През последното десетилетие на XX век частната фирма освен с производство се занимава и с тунинг на леки автомобили. Създава се прототип на малък автобус, който, разбира се, е представен на Пловдивския панаир. До смъртта си през 2001 година Велизар Андреев не отстъпва от мечтата си за конструиране и серийно производство на български спортни автомобили, пише "Българска история". Равносметката е, че от спортната серия "София-Б" за периода от 1885-2001 година са произведени 12 автомобила, а от "София-C" от 1990 до 2001 година са създадени 60 коли, a Велизар Андреев остава в историята като основоположник на автомобилостроенето в България. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:Всички | Само на регистрирани | Моите | На приятелиПокажи и всички отговори
на 31.12.2023 г.
0
на 31.12.2023 г.
0
на 31.12.2023 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Теди Кацарова отбеляза важна годишнина
08:32 / 01.11.2024
За важни промени съобщи "Градски транспорт" - Варна
08:31 / 01.11.2024
Пълен списък с почивните дни и празниците през 2025 година
15:35 / 01.11.2024
Местният парламент реши бъдещето на стадион "Варна"
08:27 / 01.11.2024
Почина известен моден дизайнер
13:38 / 02.11.2024
След 19 години брак култова попфолк звезда се разведе, загуби и децата
14:35 / 01.11.2024
Внезапно почина DJ VESSELIN
11:36 / 01.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове? | ||
Много добре (464) | 14% | |
Добре, но можеше и по-добре (452) | 14% | |
Не се справи (636) | 19% | |
Пълна трагедия (1755) | 53% |