Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Колко се увеличава разходът на гориво при резки стартове - експеримент и резултати
Автор: Екип Varna24.bg 11:19 / 10.09.2024Коментари (0)1764
©
Как рязкото потегляне от светофара влияе на разхода на гориво? Отговорът е очевиден: отрицателно. Но колко? Освен това сред доста шофьори се шири мнение, че този стил на шофиране не излиза по-скъпо.

Руско издание направи експеримент, за да намери отговор на въпроса: колко повече е разходът. За да стане това, те правят "кръгчета" на градски маршрут, като първият път потеглят плавно на светофарите (развъртане на двигателя до 2500 об./мин), а след това в агресивен стил (вдигане на оборотите до 3500 – 4500). Останалата част от маршрута се изминавана спокойно.

След всеки от двата различни като стил на шофиране "кръгчета" по избрания маршрут, резервоарите са пълнят отново с бензин и на база касовите бележки се смята разходът. За референция се ползва и борд компютърът.

Експериментът е направен с автомобил Mazda CX-5 от 2016 г. със задвижване на четирите колела, шестстепенна автоматична скоростна кутия и атмосферен 2,5-литров двигател.

Всеки от двата цикъла маршрути се състои от пет кръга в града през нощта, общата дължина е 71,8 км. При всеки от двата опита автомобилът минава през 90 светофара (преминава пет пъти през едни и същи 18 светофара).

След потегляне ускорението продължава, докато а) скоростта достигне разрешената скорост в този участък +10 км/ч или б) има смисъл. Тук се налага обяснение: ако пред шофьора светне червен светофар или се вижда неравност (легнал полицай например), е излишно да се продължи ускорението и след това да се спира интензивно. Вместо това се отпуска газта предварително и намалението е плавно, съобразено с пътната обстановка. Скоростният лост е в позиция D, спортен режим не е активиран, системата старт-стоп е деактивирана.

Резултати от замерването:

Режим на резки ускорения

Време за изминаване на маршрута: 1,39 ч

Разход по касови бележки: 11,5 л/100 км (8,26 л за 71,8 км)

Разход по борд компютър: 11,1 л/100 км

Режим на плавно ускорението

Време за изминаване на маршрута: 1,46 ч

Разход по касови бележки: 9,53 л/100 км (6,84 л за 71,8 км)

Разход по борд компютър: 9,7 л/100 км

Какво означава всичко това

От изданието не претендират за лабораторна точност на резултатите. Вероятно има и неточност както в показанията на борд компютъра, така и на излизащото през пистолета на бензиноколонката, допускат те., затова усредняват резултатите: за икономичен стил разходът е 9,6 л/100 км, а за спортен – 11,3 л/100 км.

Това значи, че разликата в разхода при двата стила на шофиране е 1,69 л/100 км.

Много ли е или малко? Ако вземем за отправна точка икономичния стил на шофиране, това се равнява на 17,6%. Ако го преобразуваме в левове, при цена на литър грубо 2,60 лв., това се равнява на повишен разход от 4,40 лв. на 100 км.

При годишен пробег от 30 000 километра, надплащането е 1320 лв. Разбира се, това е чисто теоретично изчисление.

Все пак трябва да се каже, че теорията за бързото постигане за т. нар. круиз (постоянна) скорост на движение е несъстоятелна: разходът при рязко потегляне, дори ако иначе шофирате разумно, се оказва значително по-висок. А ако винаги и навсякъде шофирате много бързо, тогава разликата със спокойното каране ще бъде още по-голяма.

А ако острото шофиране се оправдава с времето? Изчисленията показват, че разликата в средната скорост по време на тестовото разстояние е само 3 км/ч. Това означава, че когато спокойният шофьор завърши маршрута от 71,8 км, бързият шофьор измина само 5 км повече за близо два часа пътуване.

Необходими уговорки

Въпреки факта, че експериментът е проведен през нощта, всички светофари работят. Следователно преминаването през тях по едни и същи правила осигурява доста висока повторяемост на маршрута. Това е улеснено и от напълно отсъстващия трафик, пише Carmarket.bg.

Получените цифри са относителни и се използват главно за обяснение на модели на поведение. Цифрите при други модели ще е различен, но няма причина да се получат противоположни резултати.

Маршрутът е повече от теоретичен, защото много малко хора карат 70 км подред, използвайки едни и същи светофари. Този маршрут е избран, за да може да се направят реални и съпоставими замервания.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Терористичен акт в Магдебург
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
Зима 2024/2025 г.
Избори в Германия
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: