Не правете тази грешка! Причинявате голям стрес на двигателя си
Подгрявайте - недвусмислено казват опитните, подсилвайки позицията си с ужасяващи истории от близкото минало. Древните карбураторни двигатели наистина не харесват студеното време. Тази нестихваща любов към времето от преди 89-а година кара някои по-възрастни шофьори да държат двигателя да работи на празен ход дълго време. Но да подгрееш двигател на съвременна кола, докато тя е на място е доста трудна, да не кажем непосилна задача. А времената, когато колите имаха "смукач“ са безвъзвратно отминали.
Защо чакането на място е лошо
Неизгорелият бензин води до отлагане на въглеродни налепи по клапаните, запалителните свещи и стените на горивната камера. На теория, при високи обороти, двигателят се самопочиства: отлаганията изгарят и се отделят през изпускателния колектор.
Но работата на двигателя на високи обороти в сутрешното задръстване просто е невъзможно. Затова и може да се стигне до някои нежелани странични ефекти в работата на двигателя. Излишъкът от бензин отмива масления филм от цилиндрите, така че в най-напредналите случаи се появяват драскотини по стените, това води до сериозни разходи за ремонт.
Ако потеглите веднага
Няма нужда от загряване, казват прогресивните шофьори. А много педантичните допълват, че в упътването на някои коли дори го пише: потегляйте веднага. Защо да го мислите и губите време, ако самите автомобилни компании са против загряването на празен ход? От друга страна винаги може да се извади доводът, че никоя компания не се нуждае от "вечни“ двигатели. Кръгът е затворен.
Но истината е, че студеният старт и шофирането в първите минути след него са голям стрес за всеки двигател. Термичните хлабини все още не са се нормализирали, смазката не се е разпръснала през далечни канали и натоварванията вече са сериозни. Без значение колко студено е моторното масло или колко перфектен е дизайнът, износването в този режим се случва с ускорени темпове. Въпреки че шофьорът не го усеща. Умната електроника управлява системите за впръскване и запалване толкова компетентно, че само много добър специалист може да различи работата на студен двигател в движение от поведението на топъл: мудната реакция при подаване на газ е нещо толкова далечно, колкото са и карбураторите, пише carmarket.bg.
Заключение
Как да действаме? Истината по традиция е по средата. Слизате до колата в мразовита сутрин, стартирате я, включвате подгревите на седалките, стъклата и волана и оставяте двигателя да работи за няколко минути. През това време е логично да почистите снега/леда от колата. След това потегляте. Плавно и внимателно, като помните, че форсирането на двигателя е лош навик. Не е нужно да сте първи след светване на зеления светофар. Това ще улесни двигателя, по-бързо ще достигне работна температура, а автоматичната трансмисия (ако има такава) ще издържи по-дълго. Е, най-модерните автомобили вече имат и предварително подгряване, но такава кола обикновено нощува в гараж.