Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Пламен Петров, изкуствовед: Куриозно е, че по време на война е най-многолюдното представяне на България във Венецианското бианале
Автор: Цвети Тончева 12:39 / 30.01.2025Коментари (0)651
© Фейсбук
Интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" с Пламен Петров, куратор на изложбата "Acqua alta. История на българските национални участия във Венецианското биенале 1910 – 2024“ с още подробности за  непоказаното в залата.

Г-н Петров, какво е това нещо, което остава извън залата и е интересно да се разкаже, за участието на България във Венецианското биенале? Нещо любопитно, така че да предизвикаме слушателите да разгледат тази изложба, а и изобщо да обогатят знанията си?

Участието на България на Венецианското биенале е една изследователска територия, която към настоящия момент не беше пристъпвана и не бяха полагани систематични усилия да бъде осветен най-малкото разказът от 1910 гадина до ден -днешен. Първото участие на България е именно 1910 година, когато ние се представяме с повече от 20 автори и повече от 100 произведения. Реално това е нашето първо легитимно стъпване във Венеция. Никой не беше полагал досега усилия да се опита да реконструира кои са творбите, които са показани там и т.н. Така че, в този смисъл, мисля, че публиката за първи път има възможност да погледне в цялост този разказ за всички наши участия на биеналето до ден-днешен. 

Отделно, част от произведенията, с които ние сме участвали, присъстват в изложбата. Т.е. това не са просто предполагаеми произведения, а онези произведения, които всъщност са плували, качени на каса в гондола, във Венеция и днес отново са събрани, след толкова години. Те са били разделени тези произведения, всяка от тях е в различни музейни колекции, и в един момент те отново се събират на едно и също място, след толкова десетилетия разделени. Така че дори този емоционален момент си заслужава да се подчертае.

И все пак, кое е нещото, което остава неизвестно? Нещо куриозно, което да ни разкажете, след изследователската работа, която сте извършили? Знаем, например, че Златю Бояджиев също е участвал в бианалето през 1942 година, нали така?

Аз лично не мога да кажа кое е куриозно и кое не е, защото за мен всеки един изследователски факт е важен. Но, примерно, през 1910 година се появяваме с една скулптура, която е една от малкото скулптури в България, които показват карикатура. Обикновено карикатурата се свързва с нещо, което ние виждаме във вестниците, а това е в скулптура реализирано. При това от Александър Божинов,  който по-голямата част от публиката разпознава като бащата на българската карикатура и като човек, който прави рисувани образи, а не скулптура. Ето ви една извънредност.

Произведението на Златю Бояджиев, което споменахте, "Брезовските овчари“, то действително е било в Бианалето. Виждате тази голяма мащабна работа – представете си как това нещо е пътувало от България до Венеция през 1942 година, когато България вече е въвлечена във войната, излязла от територията на неутралитета и е взела ясна позиция във Втората световна война. И въпреки това, ние сме във Венеция. Така че да, много ми е трудно това с куриозите и атрактивните неща. Аз мисля, че има много атрактивни неща в тази изложба. Най-малкото е събирането на тези произведения на едно място след разделянето им десетилетия наред.

А какво ще кажете специално за пловдивското участие, освен Златю Бояджиев, кои други са се представяли там??

Цанко Лавренов е друг автор, който ще се появи през 1942 година. През 1942 година е най-многолюдното ни представяне във Венеция, което отново е един куриоз по време на война. Много от държавите изобщо не участват във Венецианското биенале, но ние участваме и се показваме с най-многолюдната група, въпреки че тогава от биеналето са ни направили забележка за това. Още преди да се създаде групата, която ще участва, са отправили молба да се направи една по-скромна изложба, защото времената са сложни, и да се изберат само 4-5 художници. Ние обаче решаваме, че ще покажем повече от 20. Събират се и всички те показват огромно количество произведения. И сред тях са и тези на пловдивски майстори, като Цанко Лавренов, Златю Бояджиев, Данаил Дечев. В това време част от групата на Южнобългарските художници, знаете, е бил и Сирак Скитник. Той също е представен в тази изложба.

Реално през 1942 година участието е доминирано от групата на "Родно изкуство“. Това е едно художествено сдружение, което се основава в края на второто десетилетие на ХХ век и бележи цялото развитие на изкуството и най-добрите български художници, включително Майстора, Златю Бояджиев и т.н. в конкретни периоди са били негови членове.

А известно ли е кое ги е активизирало така? Защо точно тогава е най-многобройното участие на България? По каква причина се е случило?

Мисля, че можем само да догаждаме и да предполагаме. Лично аз за себе си мога да кажа, че става дума за политическо решение. Доколко това е така, трудно мога да докажа, но според мен е по-скоро политически ход.

Светлана Куюмджиев забелязва нещо много интересно, зад което и аз заставам, че нашите участия на Венецианското биенале са винаги в извънредно за България време. Време, в което за страната се случват важни политически процеси. Примерно, участието ни от 2007 година - тази година влязохме в Европейския съюз, участието ни от 1910 година, когато всъщност България е на прага на Балканските войни, участието от 1948 година – годината в най-новата ни история е белязана от Димитровската конституция, която в началото на 1948 година влиза в сила. Тя е приета още през декември 1947 година и от 1948 година вече влиза в сила. И от там следва задвижване на репресивната машина на БКП и на цялата властова система. Така че, ние пак сме във Венеция и в тези смутни в политическо отношение години.

Можем ли да кажем, какво още предполага образователната програма на изложбата? Какво още да очакваме?

Имаме срещи-разговори за новите ни участия след промените от 1989 година. Специален гост ще бъде директорът на Националната галерия г-жа Ярослава Бубнова, която знаете, е била няколко пъти комисар на българското участие, а през 1999 година и куратор на участието ни. Митко Солаков също ще гостува в рамките на тези съботи и недели в тази образователна програма. Ирина Баткова също ще се включва в разговорите около участието ни от 1999 и 2022 г. Така че опитали сме се да поканим тези, които са работили за утвърждаването на участието на България на Венецианското биенале, което е един много важен жест. Защото, всъщност и до ден-днешен Венецианското биенале е най-големият международен форум за представяне на съвременните процеси на художествената сцена.

А има ли интерес към изложбата? На последния тур в неделя, който Вие проведохте, как беше?

Ами, беше интересно, за мен беше интересно. Имаше въпроси. Надявам се да е било интересно на посетителите.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: