Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Първият железен кораб изплава от дъното
Автор: Екип Varna24.bg 12:18 / 09.09.2010Коментари (0)2443
© Народно дело
След сложна 8-часова операция един от първите железни кораби, строени във варненската корабостроителница - "Атия", бе изваден на повърхността и в момента се реже за скрап. Плавателният съд е строен във варненската корабостроителница в далечната 1941 г. През 1991 г. след буря потъва на кея на днешното "Булпорт Логистика" АД на територията на корабостроителницата. В продължение на десетилетия част от 32-метровия кораб остава да стърчи на повърхността и се превърна в опасност за другите плавателните съдове, разказа шефът на "Булпорт" Данаил Славов. Миналата година дори лодка се ударила в "Атия".

Повишаването на цената на стоманата е дала възможност на собственика да избие донякъде разходите за изваждането, което се провело на 9 август. Плаващите кранове "Антей" и "Гигант" на Портови флот участвали в изваждането на 132-тонния кораб. Веднага специалисти са направили опит да запушат пробойните, но се оказало невъзможно. По случайно стечение на съдбата нарязването на кораба се извършва точно на мястото, където е пуснат за пръв път на вода чрез най-старите стапели на варненската корабостроителница.

Германците гонили подводници с него

Първоначално кораб "Атия" е носил името "Рила", като акционерното дружество, от което е бил поръчан. Бил използван като търговски кораб в Черно море. Германците го изземват и го използват като кораб, преследвач на подводни лодки. След войната плавателният съд отново е върнат на дружеството и по-късно преминава към БМФ. Бракуван е през вече далечната 1986 г. и е предаден на Военноморския музей на цената на старо желязо за сумата от 1499 лв. Нитовата конструкция прави "Атия" интересен за историците. Имало е идея да се превърне в седалище на музейна сбирка на българското корабостроене, но през 1991 г. бурята го праща на дъното. В онези години корабът става собственост на комбинат "Вторични суровини", откъдето го закупува варненец. Липсата на финансиране досега правеше изваждането нерентабилно. Пропадна идеята и за прехвърлянето му като експонат на музея в района на спирка "Почивка".

Източник: в. "Народно дело"









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Актуални теми
Съединението и празник на Пловдив
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Избор на български еврокомисар
България и Войната в Украйна
Световна черна хроника
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: