Роялът на Панчо Владигеров вече е у нас, на него е композирана "Рапсодия Вардар"
Истинска реликва за българското музикално творчество е у нас. Роялът, на който е композирал Панчо Владигеров по време на следването си в Берлин, вече е в София. Той е докаран в средата на януари, реставриран е и ще бъде изложен в Националната музикална академия. Това е вторият инструмент на знаменития композитор от периода му в Германия. Първият роял се намира в къщата-музей на Владигеров в Сoфия.
"Седейки до този инструмент на повече от 102 години, всъщност изпитвам едно особено чувство на... може би точната дума е преклонение към таланта. Защото ще ви издам една тайна - това е инструментът, на който е композирана и излязла от пръстите на Панчо Владигеров "Рапсодия Вардар" или както той самият е написал - Българска рапсодия", казва проф. Сава Димитров, ректор на НМА "Панчо Владигеров".
Основен принос за връщането на рояла у нас има Веселин Воденичаров - близък приятел на внуците на Владигеров и член на настоятелството на Музикалната академия.
"В един разговор, който имахме с един от моите приятели, който е професор по музика в университета, стана дума за това, че има едно второ пиано, освен това, което се намира в жилището на Панчо Владигеров, което се намира в Германия и би било чудесно, ако това пиано се върне в България. Панчо Владигеров е един изключително даровит композитор, интерпрет, пианист, който заедно със своя брат, който е цигулар, създават изключителни музикални творби. Това е едно сърдечно отношение към Музкалната академия "Панчо Владигеров" от една страна и също така към наследниците му", обясни пред обществената телевизия Веселин Воденичаров.
Макар да е на повече от век, роялът е в много добро състояние. Инструментът на Панчо Владигеров - доайен на българската композиторска школа, вече е реставриран и със сменена механика. А името на Владигеров е изписано почти на всеки елемент от рояла.
"Това е един инструмент на 102 години, към който макар и да са се отнасяли като добри стопани, все пак е било в домашна атмосфера. За нас този инструмент има друго значение. Не сме пипали нищо от дървените части, не сме пипали нищо от резонантната дъска, именно онова, което създава особената атмосфера и звук на инструмента", посочи проф. Сава Димитров.
Така роялът вече е възстановен и напълно отговаря на изискванията за концертни инструменти.
А първият специален повод, на който ще зазвучи роялът, е съвсем скоро - на 12 март по време на концерта за отбелязване на 125-та годишнина от рождението на Владигеров.