© | | Може да изглежда странно, но рекордът по изпита бира у нас е от 1990 година - 700 млн. литра. Това е още социалистическото производство, без промяна в технологиите и системата на дистрибуция. После потреблението рязко пада. Най-ниската точка е 1997 г., когато достига 303 млн. литра.
Оттогава потреблението бавно върви нагоре, за да достигне 511 млн. литра през 2013 г. Причините са не само в навици на пиене, а и защото от 1990 г. до днес България е изгубила около 20% от населението си. Бирените фабрики в България често изтъкват историята си, как са основани в миналия век от някой чешки или немски пивовар. И понякога си приписват имена и марки, какъвто е случаят с бирата "Ариана".
Тази марка като име и рецепта е създадена през 90-те години във фабриката в Горубляне. Тя няма нищо общо с братя Прошек, както се опитва да ни убеди една реклама. Но малко се знае за историята на бирата от социализма, когато са построени повечето фабрики, приватизирани през 90-те години, след падането на комунизма.
Каква бира се е пила тогава, каква сега?
В годините на социализма "народната власт", за да задоволи "все по-нарастващите потребности на населението" (както се казваше тогава), построява 13 бирени фабрики, основно през 50-те и 60-те години.
Някои от тях са модернизирани стари бирени фабрики, построени преди войната. Други са съвсем нови. Разположени са така, че да покриват равномерно цялата територия на страната с бира. Това е важно защото по онова време бирата не е пастьоризирана и стабилизирана и не може да се съхранява дълго и да се транспортира надалеч. Разваля се за 1-2 седмици и това означава бързо да се транспортира от завода в магазина.
Казаните за варене са медни, технологията е предимно пилзенска, някои майстори от пивоварните заводи са изпращани на специализация в братска Чехословакия, където независимо от идеологията на властта, бирата се прави както преди 150 години.
В България т. нар. "специално пиво", се появява по-късно, има трайност от един до три месеца и е в по-ограничени количества на пазара. Повечето видове бира до средата на 70-те години се продават в бутилки без етикет, а понякога и с обикновени капачки без марка на производителя.
Така до към 80-те години бирите в България са били основно регионални. Благоевградчани са пиели "Пиринско пиво", пловдивчани - "Каменица", бурзаглии - "Бургаско пиво". Северозападна България е оставена на пивоварните в Лом и Мездра.
Централна България пие великотърновско и плевенско пиво, североизточна - шуменско и варненско. В София властва "Столично пиво" и "Люлин", но от края на 70-те години и през 80-те години в столицата започват да прииждат бири, произведени и от други пивоварни.
Търговията между отделните "бирени" области ставала само с писмени молби и устни кандърми. При ремонт на някоя фабрика или при внезапен остър дефицит, чиновници от стопанско обединение "Българско пиво" се съгласявали да пренасочат камиони с каси към жадуващи градове и курорти.
През зимата, заради намаляващото потребление, бирените фабрики затваряли. През 50-те и 60-те години българинът още няма навици в пиенето на бира. Българи, като ходели по командировки в Чехословакия, с учудване разказвали - "Абе, те, чехите, като идат в магазина, заедно с хляба си купуват и бира в шишета". Тогава изглеждало необичайно, у нас пиели бира само през лятото и предимно в кръчмите.
"Загорка" е една от пивоварните, която прави пазарен пробив и променя навиците на българина. На тази пивоварна принадлежи първата реклама на бира.
Известна старозагорска волейболистка е снимана по бански, нещо невиждано дотогава в България. Еротика и реклама за пръв път у нас. Снимката е голям формат, отпечатана върху гланциран картон, с фирмения знак и краси стените на заведения и хотели.
Шофьори успяват да се докопат до снимката и украсяват с нея кабините си. Много брадясали българи са скърцали със зъби и пили бира под погледа на красавицата. Днешните собственици на "Загорка", ако знаят какво е направила тази жена за тяхната марка, ще я издирят и ще й дадат пенсия.
Статистиките показват, че от 60-те до 70-те години "Загорка" е утроила производството (нещо, за което сегашната "Загорка" не може и да мечтае). Наложило се е разширение и модернизация на пивоварната.
Средства обаче плановата икономика не отпуска. За техника е трябвала валута "по второ направление" както се казва тогава. Валутата не се отпуска току-така и директорът на "Загорка" Генчо Станчев, който е начело на пивоварната от 50-те години до 1975, проявява инициативност и пазарен нюх при тогавашната икономика.
С преварения отпадъчен малц пивоварната започнала да угоява прасета и телета в помощно стопанство. Това е широка разпространена практика в бирените страни, дори има термин "малцови свине". Изнасяли прасетата и телетата чрез ДСО "Родопа" на Запад.
Станчев издействал част от доларите да му ги отпуснат за модернизация. През 1973 г. обновил завода с техника от Германия и той бил тържествено открит от тогавашния пръв партиен и държавен ръководител Тодор Живков.
Оттогава "Загорка" става една от най-търсените бири у нас. За дефицитната "Загорка" при соца стават опашки, бой, рушвети.
Днешната "Загорка" се прави в нов модерен завод, а не по старите чешки технологии. Сега бирените фабрики са като нефтохимически инсталации, бирата минава по тръби от един стоманен съд в друг. По-старите пиячи знаят, че вкусът вече е друг.
Пивоварните днес търсят по-масов вкус, използват видове хмел с по-малко горчивина. Ферментират при по-висок градус, отлежаването е по-малко. Вкусът се нагажда към женската аудитория, което според маркетинг стратегиите носи растеж на продажбите.
До средата на 70-те години у нас се произвежда само непастьоризирана бира. За пръв път бутилки с пастьоризирана бира излизат от пивоварната "Шуменско пиво". Това са прочутите ниски и тумбести бутилки с Мадарския конник на етикета. "Бомбичките" от 330 милилитра с "Шуменско специално" стават въпрос на престиж за всеки български ресторант.
Към края на 70-те на пазара излиза и "Загорка" със зелен етикет в средата с жълт ечемичен клас. С въвеждането на новите технологии през 80-те години се оформят три асортимента - обикновено пиво, наричано още "светло", с трайност до 14 дни, специално пиво, с трайност 30-90 дни и луксозно, с трайност 90-180 дни.
Разликата между тях освен в трайността е и в концентрацията на екстракта (10%, 11%, 12% - това е съотношението на количество ечемик към количество вода).
Днес бирите са пастьоризирани и стабилизирани, трайността им е от 6 месеца до 1-2 години, според вида. Затова повечето пиячи най-харесват най-леката бира - "светло", с най-малка концентрация на екстракта. Според повечето пиячи от специалните и луксозни видове остава вкус в устата, боли глава, ожадняваш.
По правило в бирените страни в Европа най-много се пие наливно и непастьоризирано пиво и жива бира, от малки местни пивоварни. Сега у нас най-много се пие от пластмасови бутилки заради цените. Бирата в кегове, пластмасови и стъклени бутилки е една и съща, еднакво пастьоризирана.
Удължаването на трайността на бирата дава отражение на вкуса, но е необходимо на производители и търговци. Така един вид бира може да се транспортира надалеч, да престоява в складове и магазини, да покрива пазара на територията на цялата страна и да се рекламира чрез телевизиите като марка.
Отпада регионалния принцип и нуждата от 13 пивоварни от времето на социализма. Затова новите собственици на българските пивоварни закриха плевенската, бургаската, варненската, софийската (в Горубляне) и др. Останаха няколко по-големи завода, които произвеждат различни видове бира.
Източник: socbg.com |