Tеолог: Грях е да ядем месо, мляко и сирене
"Когато се отнасям към животните така, сякаш са някакъв полуфабрикат, цялата ми душа загрубява, нещо в мен самия умира." Разговор на "Deutsche Welle" с германския теолог Райнер Хагенкорд за консумацията на месо, вината и морала.
- Всяка година в Германия се колят над 750 милиона животни. Вие твърдите, че от християнска гледна точка това е много проблематично. Защо?
Като теолог аз твърдя, че нашата система на индустриално месопроизводство е изградена на базата на структурен грях. От тази система губят всички - земята, въздухът, животните, водите, биологичното разнообразие, работещите. Единствените, които печелят от тази система, са месопроизводството и фармацевтичната индустрия. Теология, която въздига човека до венец на творението, а деградира природата до обикновен склад за ресурси, е съотговорна за екологичната катастрофа.
- Eкологията играе централна роля във Вашите проповеди. Как се приемат?
Постоянно забелязвам, че на много хора изобщо не им е позната системата на индустриално месопроизводство и нейните мащаби. Мнозина не знаят и това, че тропическите гори се изсичат, за да бъде утолен гладът за евтино месо в индустриалните държави. И тогава засягам въпроса за вината, като не изключвам и себе си, защото в случая става дума за една система, а не за вината на отделен човек.
- Коя система имате предвид?
Скандалът в най-голямото месопреработвателно предприятие в Германия "Тьонис“ показа не само трагедията на животните, но и драмата на хората, които са държани там като роби. Когато се отнасям към животните така, сякаш са някакъв полуфабрикат за месната индустрия, цялата ми душа загрубява, нещо в мен самия умира.
През 2019 година оборотът на кланиците и месопреработвателните предприятия в Германия е възлизал на 42,5 млрд. евро
- Какво означава това за онези от нас, които консумират месо?
За разлика от животните, човекът винаги има избор. Ние можем да се откажем от консумацията на месо и да изберем един по-ненасилствен начин на съществуване. Според мен, вече няма морален аргумент, който да оправдава консумацията на месо.
- Означава ли това, че щом ядеш месо, значи не си добър християнин?
Да, това наистина е проблем. Но аз нямам намерение да казвам на хората: правете това или не правете онова. Църквата прекалено дълго се е представяла за морална инстанция. Аз просто събирам факти и ги показвам на хората. Като теолог и човек, обърнат към Бога, не мога да разбера как една религия, която твърди, че се основава на милосърдието, солидарността и съпричастието, отказва да прилага тези принципи спрямо животните.
- Християнството следва примера на Исус. Знаем ли дали той е консумирал месо?
Библията не ни казва, че Исус е бил вегетарианец. Но какво яде той на тайната вечеря? Хляб. Исус яде хляб, а не месо. Историци разказват освен това, че на определени празници храмът в Ерусалим се е превръщал в гигантска кланица. Цялата религиозна каста, цял Ерусалим е живеел от такива кланета. Но ето, че се появява мъжът от Назарет и казва: "Това, което вършите, е богохулство“.
- Вие сте вегетарианец, но ядете млечни продукти. А както знаем, животни се колят и за нуждите на млечната промишленост. Това не Ви ли притеснява?
Да, притеснява ме, но засега не мога да се откажа от млякото и сиренето. С това поемам вина върху себе си. Намирам се в голям конфликт, защото знам, че действам грешно и искам да се поправя. Затова като свещеник никога не бих сочил укоризнено с пръст към другите. Аз съм грешен човек, а живея заедно с животни, които нямат грях. Това само засилва моето уважение към тези създания. И някой ден със сигурност ще успея да кажа: "Не искам да ям моите побратими“.