Варненският колекционер Николай Колев-Бижуто, който е известен край морето с дългогодишната си любов към старите автомобили, има колекция от 34 красавици в гаража си. Автоколекционерът №1 на България е роден и живее във Варна. Завършил е Института по международен туризъм, след което дълги години работи в курорта "Златни пясъци". Сега Бижуто е на 58 г., изцяло отдаден на хобито си. "Изкарам ли някой лев, го вкарвам веднага в ламарините", казва с усмивка той. Така е отдавна, като .любовта му към старите автомобили е от детинство. Първата кола в колекцията на Бижуто е "Фолксваген" костенурка от 1959 г. С приятели купува още две и ги прави в продължение на 2-3 години. Постепенно в гаража му се събират общо 34-те автомобила, някои от които са уникални не само у нас, но и в чужбина. В колекцията му има автомобили "Пежо" от 1968 и от 1970 година, "Форд Капри","Порше Карера", "Мини Купър", "Ситроен" и класиката в автомобилите "Мерцедес", от която марка притежава цели 8 реставрирани модела. Последната му придобивка е "Мерцедес 170", произведен през 1950 година.
Възстановяването му отнема близо 2 години. Сега екипът му работи върху внесения преди новата година "Додж" от 1948 година.
Всички колеги в туристическия бранш и приятели на Николай Колев го познават с прякора му Бижуто. Лепнали му го като малък и така си останал. Сега най-голямото му бижу на четири колела е "Берлие" от 1928 г. Колата е единствената в света и често се появява на ретро изложения в страната за да обере всички възможни призове. По време на международния кинофестивал "Любовта е лудост" във Варна пък събира очите на киновеличията. "Открихме я на части в една холандска автоморга и я донесохме във Варна с чували, спомня си Бижуто. Реставрацията й отнела цели 7 години. Чарковете един по един сглобявали двамата инженери Марин Маринов и Младен Вълчев, завършили Техническия университет във Варна. За тях колекционерът казва, че са толкова запалени и влюбени в колите, колкото и той, и нямат равни в занаята. Специалистите започват от шасито, минават през ремонт на мотора, който е само 6 к.с. и завършват с реставрация на купето.
Най-трудно било намирането на оригинални части. За тази кола, която има много дървени детайли, се наложило и изработката им наново от дърводелец.
Прояденият от ръжда карбуратор пък бил отлят по калъп от стария.
Вехти книги от 50-те години на миналия век за устройство на автомобилите също влизат в употреба, разказва запаленият колекционер. Гумите с бели рингове за по-старите коли се правят единствено и по поръчка в чужбина. Всичко става с много упоритост, с голямо търпение и много средства, които оправдават крайната цел - ново бижу в колекцията.
Варненските маниаци на ретро автомобили са членове на ретро клуб "Перла". Със средства им помага бизнесменът Иван Стратиев, брат на починалия преди години собственик на варненската строителна компания БИРС Севдалин Стратиев. Най-възрастният член на клуба е Атанас Ялъмов-Доктора.
Източник: в. "Стандарт" |