Страстта на колекционера Цветан Атанасов пламва през 2004 година, когато случайно попада на автомобил Жигули. Купува го и от тогава не може да се спре.
"След това неусетно за един месец вече имах 12 коли. Минаха 10 години сега имам над 120. Реставрираните ми автомобили в момента са 35, правя още 23 и се надявам до 1-ви декември преди откриването на музея да бъдат 50", обяснява на екипа ни Цветан.
Запорожки, Москвичи и Волги са само част от ретромарките в колекцията му. Но за да е напълно в крак с епохата, автомобилите се представят от силиконови фигури на социалистическите лидери.
Всички тези автомобили вече са излезли от производство и намирането на резервни части е истинско приключение. Обичайното място за пазаруване на ретро оборудване са битпазарите не само у нас, но и в страните от бившия соцлагер.
"Най-бързата ми реставрация е за 6-7 месеца. Най-дългата до този момент е 4-5 години", разказва колекционерът.
По-живи от "двойниците" на мадам Тюсо са фигурите на Хрушчов, Сталин, Ленин, Кастро, Брежнев, Тато, които ще "заживеят" в ретромузея. Засега диктаторите от восък се крият от обективите - Цветан Атанасов ги пази, като гвоздей при официалното откриване на експозицията в началото на декември.
Колекцията от коли пък е без аналог - над 120, излъскани и реставрирани с много труд, до всяко болтче и всяка част на двигателя. Цветан Атанасов има свой бизнес, кореняк варненец е, завършил е престижното спортно училище край морето и е зодия Козирог.
Влага куп средства, но най-вече - много любов към онова време и носталгията по незабравимите детски и младежки години на Атанасов. Събрани са народни автомобили -"Трабант","Вартбург", "Варшава", Москвич", "Жигули" "Лада", "Шкода", "Дачия". Сред тях крещящо се открояват тузарските за онова време "Чайка" и "ЗИМ". Любопитното е, че ретро музеят разполага с 4 от легендарните "Чайки" /"Газ-13/, с които са се придвижвали Тодор Живков, Цола Драгойчева, Пенчо Кубадински и някои от останалите първи партийни величия в държавата. В колекцията е и личен автомобил от кортежа на румънския диктатор Чаушеску - "Волга" от последните модели, която е поне на три десетилетия.
"Всяка покупка е запечатана в съзнанието ми, защото е свързана с драматична и много емоционална раздяла на хората с нещо любимо. Твърде често плачейки, махаха на колите си за сбогом казва Цветан Атанасов. В уникалната му колекция е и легендарната "Волга М-21", собственост на бившия първи на партията в Търговище. Дъщеря му се разделила с возилото, обляна в сълзи. Най-старият автомобил в ретро музея пък е военен "Газ -67" от 1943 г., както и същият следвоенен модел от 1946 г. Двете джипки са отнели най-малко 2 г. работа на екипа, за да бъдат възстановени в автентичния им вид. А за една от ВИП "Чайките" отишли цели 3 г. труд - от колелета до кожената тапицерия, че дори до килимчетата, които някога застила на пода. Първата кола в ретроавтопарка на Атанасов била "Жигули", купена преди 10 г. Само месец след това колекционерът се сдобил с над още 10 реликви на колела и така се запалил да събира символите на соца, че стигнал до идеята и за музей. "Това е нашият свят, в който живяхме и който помним", казва чешитът, сигурен, че експозицията му ще се радва на огромен интерес не само от поколението на неговите връстници, но и от страна на техните наследници.
Духът на онова време се завръща и с многобройните лозунги, запечатани в над 5000 емайлирани табели, събрани в колекцията. Някои звучат вече повече от комично и твърде куриозно като: "Във всяка къща - говедо", "Машината обича ласка, грижливо гледане и смазка", но някои повече и от актуално - "Чист двор - здраво семейство" или "Без труд животът нито е красив, нито е достоен". Родното тютюнопроизводство в соца е представено с над 200 кутии цигари - БГ производство - "Арда", "Слънце", "Мелник", Стюардеса", БТ, "Варна", "София 68" и т.н. Няма изброяване колекцията от фотоапарати, радиа, знамена, писма и униформи от миналия век, хиляди филателни марки, над 50 000 значки, поне 100 различни кутии кибрит, също изписани с лозунги и послания. Сред артефактите има статуетки, пълна колекция парфюми. Запазено е дори пликче с презерватив от 70-те години. Много ценна и богата е документацията, голяма част от която лично бизнесменът е изравял по мази и сред стари архиви. В нея има писма и поздравителни адреси на бившия Първи до ударници и герои на труда, удостоверения за добри примери и похвали. Засега мястото на ретро музея се пази в тайна, защото има няколко варианти, но със сигурност ще е в България. Страницата във "Фейсбук" само за няколко дни запали интереса на хората и натрупа над 10 000 фенове.
Музеят за соцавтомобили ще отвори врати през декември, но още си търси подходящ дом във Варна или в София.
Източник: в. "Стандарт"