© | | За първи път България ще участва с три автомобила на предстоящия еко-маратон в Холандия през май. Отборите на Техническите университети в София и Варна, както и на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм в Чепеларе ще развеят българския флаг в Ротердам. Днес бяха представени еко-автомобилите на участниците. Колите впечатляват с атрактивен и доста футуристичен дизайн."Очакваме с тях студентите и учениците да демонстрират ефективни решения за устойчив транспорт и отново да класират странатa ни на челните места в Shell Eco-marathon. Пожелавам им успех.", каза Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell Бълария".
За първи път в престижното състезание ще се включат и млади инженери от наше средно училище. Ментор на учениците от Чепеларе е олимпийската шампионка Екатерина Дафовска, която вдъхна кураж на дебютантите.
"Надяваме се да постигнем достойно класиране", сподели пък капитанът на отбора Тодор Михайлов.
Електромобилът на учениците е прототип с plug-in батерия и соларен панел. Колата се казва "STORM" и тежи само 40 кг. Автомобилтът може да измине 400 км с 1 кВтч енергия. Максималната скорост, която може да развие е 52 км/ч. За разлика от колегите си от Чепелере, студентите от Техническия университет във Варна ще се състезават в еко-маратона за 5-ти път. "КВАЗИ" - така се казва болидът на младите иженери от морската ни столица. Дизайнерите на колата са заложили на ретро стил. "КВАЗИ" е с тегло 95 кг. и ще може да измине 190 км. с 1 кВтч енергия. Максималната скорост, която може да достигне е 60 км/ ч.
"Както обикновено тези младежи са направили всичко на мускули, което е много българска черта. Те обаче показаха, че парите не са всичко и ето, резултатът е видим за всички. Браво!", каза актьорът Димо Алексиев, ментор на варненския отбор.
С огромни очаквания за Ротердам заминава най-опитният отбор, този на столичния Технически университет. Миналата година студентите заеха второ място в категорията, където участваха. Затова сега младежите вече гледат смело към върха. Колата на ТУ-София се казва "ЕКО 2", тежи 90 кг. и развива скорост до 40 км/ч. Автомобилът може да измине поне 80 км. с 1 кВтч електроенергия.
"Тази година новостите при нас са основно в задвижването. Има някои подобрения по окачването, спирачната система и задвижването. Караме на водород, който е под високо налягане. Той влиза във водородна клетка, където се преобразува на електрическа енергия и задвижва двигателя", разкри Атанас Кефсизов - пилот на автомобила.
И тази година талантливите изобретатели бяха официално подкрепени от Министерството на образованието.
"Отворени сме да подкрепим всяка инициатива на бизнеса в подкрепа на образованието. Тази връзка е двустранна, защото по този начин образованието вижда какво иска бизнесът. В известна степен и днес виждаме пред нас част от бъдещето. Убедена съм, че нашите участници ще се приберат от Ротердам с много престижни награди", заяви обнадеждена Петя Евтимова, заместник-министър на образованието.
"Shell Eco-marathon" се провежда всяка година в Европа, Америка и Азия. Целта на инициативата е да насърчи отбори от средни училища и университети по цял свят да проектират, конструират и да се състезават с енергийно ефективни автомобили. Победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с 1 кВтч. или 1 литър гориво.
Източник: bTV |