Жан-Мишел Баския, който разби вратите, за да влезе в музеите
Жан-Мишел Баския е американски художник, който твори през 80-те години на 20ти век. Първоначално рисува графити в Ню Йорк, преди да се насочи към света на изобразителното изкуство. Известен със своя отличителен стил, съчетаващ в себе си елементи на улично изкуство, неоекспресионизъм и примитивизъм.
Баския е роден на 22 декември 1960 г. Майка му е от Пуерто Рико, а баща му от Хаити. От малък проявява страст към изкуството и рисуването. Напуска гимназията и започва да изследва оживената сцена на уличното изкуство в Долен Манхатън, подписвайки работата си с псевдонима "SAMO“ (same old sh*t).
В края на 70-те години Баския започва да си сътрудничи с приятеля си Ал Диас, създавайки графити, които се появяват върху сгради и вагони на метрото в Ню Йорк. Тяхната работа e придружена от загадъчни послания и социални коментари, които бързо привличат вниманието на публиката.
В крайна сметка Баския преминава от графити към изобразително изкуство, изграждайки шеметна кариера. Неговите картини често включват скелетни фигури, фрагментирана анатомия и думи или фрази, които предават мощни послания за социални и расови проблеми, история и идентичност.
Неговите произведения получават широк отзвук и той е признат за твореца внесъл уличното изкуство в музея. Уникалният стил на Баския става много търсен, а творбите му са изложени в галерии и музеи по целия свят.
След като постига успех започва да живее богато и екстравагантно. Въпреки големите си успехи Жан-Мишел не успява да се отърве от алкохолната и наркотична зависимост, които го преследват цял живот. След смъртта на Уорхол Баския изпада в тежка депресия и на 12 август 1988 г. умира от свръхдоза, оставяйки след себе си едни от най-провокативните произведения в света на изкуството. Толкова енигматични и категорични, че продължават да ни вълнуват и до днес.