Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Журналистът Светослав Петров: Филмовата музика е неизменна част от атмосферата на един филм
Автор: Екип Varna24.bg 14:29 / 17.12.2023Коментари (0)1475
©
Филмовата композирана музика е много важен компонент на филма, на историята, която се развива в него. Тя е дело на филмови композитори и обикновено е инструментална. Понякога тези композиции са алтернативни, но винаги са неизменна част от цялостната естетика, атмосфера и тон на даден филм. Това коментира в предаването "Сториборд" на Радио "Фокус" с водещ Благой Иванов музикалният журналист Светослав Петров. 

По думите му в последните години се създават и доста саундтраци, тенденция още от 90-те години, с оригинални песни за филми. Добър пример е един саундтрак на човек, който дебютира във филмовата музика с "Клети създания“ – филм, който вече мина по фестивалите в България. "Новият прекрасен филм на Йоргос Лантимос е може би един от най-добрите за 2023 година, а музиката е композирана от един човек на име Джърскин Фендрикс. Той е английски пианист и цигулар, който е един много симпатичен човек, с много приятна брада и кръгли очила, който чисто като стил работи най-вече в жанровете на електропънк, на ултрамодерния барок-поп и прави една много изкривена музика за Лантимос, който работи заедно с него по саундтрака, монтират заедно филма и е изключително любопитна,“ разказа Светослав Петров.

"Директно отивам в скандинавските страни, - продължи той, - защото те в последните години изкарват страхотни хора с филмова музика. И първият, за когото се сещам, е композиторът на оригиналната музика на "Опенхаймер“, един прекрасен човек на име Лудвиг Йорансон. Аз като тежък фен на филма не смея да изпадам в благоговение пред музиката, но саундтрака съм го слушал десетки пъти, живее изключително добре и извън филма, и е еманация на всичко, което Нолан е искал да направи,“ отбеляза още музикалният журналист, и за саундтрака на Йохан Йохансон – един вече покоен композитор, който записва оригиналната музика за "Сикарио“ на Дени Вилньов, допълва: "Ще ви стане малко по-сиво отколкото трябва, но наистина е прекрасен.“

Сред класиките се нареждат музиката в "Психо“ на Бърнард Хърман, "Розовата пантера“ на Хенри Манcини, както и музиката на Джон Уилямс и "Междузвездни войни“, "Индиана Джоунс“, "Кръстникът“ на Нино Рота, кoгото познаваме още от филмовата музика на Федерико Фелини. "Интересното тук е, че той е дисквалифициран от номинациите на наградата "Оскар“ за първия саундтрак, защото използва любовната тема от "Кръстникът“ в предишен филм на Фелини, но две години по-късно печели с почти същата музика за "Кръстникът 2“ награда "Оскар“, което е малък любопитен момент,“ разказа още Светослав Петров.

Благой Иванов спомена още двама класици на композирана филмова музика, които не бива да се изпускат: Брад Файдел и Базил Поледурис, които правят саундтраците на два от най-великите филми на Арнолд Шварценегер: Файдел прави на първите две части на "Терминаторът“, аПоледурис прави на първите два филма за Конан.

Ханс Цимер е композитор, който е оказал огромно въздействие и продължава да го прави посредством филмовата музика, смята още Светослав Петров: "За Цимер директно скачам на една тема, която е 8-минутна, и тя е подходяща за крос тренировки, защото може да изнерви абсолютно всеки човек, и това е една от най-силните мелодии в "Дюнкерк“ – епичния военен екшън от Нолан,  който излезе преди няколко години. Но тя е много любопитна, защото е осем минути тиктакане на часовници,  композирани естествено с щрайкове отзад, със струни, духови инструменти и т.н.,  но е толкова напрягаща, че съм сигурен, че е подходяща и за бягане, и за силови тренировки, а и за Цимер… какво да кажем за човека – той е много, много,“ сподели той.

"Аз много харесвам Цимер именно през Ридли Скот и през Нолан - разказа за своите любими композитори и Благой Иванов, - но това не означава, че нямам по-любими. Ужасно много харесвам Александър Деспла и неговата тема от "Игра на кодове“ (The Imitation Game), която е толкова семпличка и е абсолютно великолепна, превъзходна. Джеймс Нютън Хауърд – изключителен композитор, който работи с М. Найт Шамалан. Разбира се, аз съм огромен фен на стария Алън Силвестри, епохата от 80-те основно и отчасти 90-те, който работи с Робърт Земекис. Много харесвам темата на Силвестри от “Беоулф", в която комбинира класическа музика с електронна такава. И няма как да не спомена непрежалимия Джеймс Хорнър, който е записал музиката за много филми на Джеймс Камерън, включително "Аватар“.  За съжаление, Хорнър загина в самолетна катастрофа. Трябва да кажа и Джери Голдсмит. Това са ми на мен едни от най-любимите. Саундтракът на "Поличбата“ е едно невъобразимо въздействащо сатанинско парче, което дори е номинирано за "Оскар“.“

Друг добър композитор за Светослав Петров е Томас Нюман и неговата величествена пиано мелодия от "Американски прелести“: "Това е толкова нежна музика, която се среща при много малко други композитори. И ако трябва да дам друг такъв подобен пример, който е почти същия като тази величествена песен от "Американски прелести“ на Сам Мендес, може би ще поговорим за Крейг Армстронг – един много симпатичен композитор, който прави оригиналната музика за "Ромео и Жулиета“ на Баз Лурман.“ Сам Мендес и Томас Нюман работят заедно и върху наистина важния превъзходен саундтрак на Skyfall един от филмите от поредицата "Джеймс Бонд“. Трябва тук да се спомене и Майкъл Найман, който също свири на пиано и записва оригиналната музика на "Гатака“ – един филм в жанра научна фантастика, който би трябвало да е задължителен за гледане.  

"Ако говорим за хорър, ужас, психология и нежно пиано, което е способно да те съсипе, не можем да подминем Анджело Бадаламенти и невероятната музика, която създават заедно с Дейвид Линч за "Туин Пийкс“, както и Вангелис с "Блейд Рънър“ – това е много странен случай за филми, за оригинална музика, които минават ей така в началото, когато излизат през 82-ра година, но издържат теста на времето и успяват да живеят и извън филма,“ смята още музикалният журналист.

"Има едни велики хора, като Йохан Себастиан Бах, Пьотр Чайковски, Игор Стравински и прочие, и прочие, които всъщност са авторите на музиката към "Фантазия“ – един филм на "Уолт Дисни“ компанията, който излиза през 1940, и който е мащабен режисьорски  проект. Той е много добър пример как музиката и киното посредством анимационното кино могат да си взаимодействат по абсолютно магически начин,“ добави още Благой Иванов.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
Античен град Хераклея Синтика разкрива още от тайните си
Бюджет 2025
Почина Лиъм Пейн
51-ото Народно събрание
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре (501) 15%
Добре, но можеше и по-добре (457) 14%
Не се справи (640) 19%
Пълна трагедия (1769) 53%

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: