Цветослав Цачев: Годината е предизвикателна за пазара на електрически автомобили
Tesla навлиза в различен етап от своето съществуване. Годината е предизвикателна за пазара на електрически автомобили. Това каза главният инвестиционен консултант на "ЕЛАНА Трейдинг“ Цветослав Цачев в предаването "Човекът на фокус“ на Радио "Фокус“.
Акциите на Tesla заедно с тези на Apple бележат сериозен спад от началото на годината, посочи той.
"Ако досега компанията е успявала да се харесва на по-младите, на хората, за които е важен екологичният транспорт, сега трябва да се конкурира с мнението на останалите 80%. За да спечели тези потребители, компанията трябва да бъде конкурентна, а това означава да прави по-малко печалби. Това не се харесва на инвеститорите в момента. Именно тази промяна на отношенията на инвеститорите към оценката на компанията вече като традиционен производител води до по-слабото представяне на цената на акциите“, обясни експертът.
Предизвикателствата пред Tesla са сериозни. Конкуренцията от страна на китайските производители, чиято производствената цена е по-ниска, удря печалбите и резултатите на технологичния гигант. "Производството на електрически автомобили в Китай ще се отрази на автомобилостроенето по целия свят, защото ще предложи на потребителите в САЩ и Европа по-евтини автомобили с достатъчно високо качество. Лидерът в тази сфера – BYD, произвежда и батерии. Tesla също произвежда, но не в такава степен. Останалите производители остават зависими в това отношение“, поясни Цветослав Цачев.
Необходимостта от подмяна на батерията след 5-10 години сваля рязко цената на старите електромобили. Това в момента е големият проблем за вторичния пазар, заяви инвестиционният консултант.
В момента вторичният пазар на автомобили в САЩ и Европа е доста развит, заяви Цачев. "В последните 5-10 години се акцентираше на автомобили с много екстри. Това поддържаше цената на старите автомобили и все още я поддържа висока, което пък позволява на купувачите, които желаят да сменят своя автомобил с нов, да успеят да го пласират на висока цена и това да доведе до приемливи лизингови плащания. След пандемията имаше високо търсене на автомобили и ниско производство. Това поддържаше цените на старите автомобили високи и позволи индустрията да работи на добри печалби, да натовари капацитета си в последните години на 100% и да продава на добри цени. В момента Tesla свали цените. Дори новите модели са по-евтини, отколкото е средната цена в САЩ, т.е. те са доста по-конкурентни от останалите“, обясни експертът.
NVIDIA от своя страна бележи ръст от 84% от началото на годината. Той се дължи на това, че компанията показва огромен възход по отношение на своите приходи и печалби, посочи Цачев. "Тя няма конкуренция от гледна точка на производство на чипове, използвани в инфраструктурата на изкуствения интелект. Затова компанията показва толкова силен растеж на приходите, в пъти през последните години. NVIDIA показва и много високи маржове на печалба. Брутният марж на печалба е около 76% - това остава в компанията като пари от продажба на всеки чип. В момента инвестициите се измерват в десетки милиарди на годишна база. Очакванията са, че влагането на пари ще продължи с много големи темпове и това подкрепя търсенето на акции не само на NVIDIA, а на целия сегмент“, обясни Цветослав Цачев.