© Varna24.bg | | Изпълнени са всички условия за влизане в сила на Морската трудова конвенция. Това съобщи Международната организация на труда, след като Руската Федерация и Филипините са ратифицирали нормативния акт. Предвижда се конвенцията да започне да действа от август 2013 г. Още по време на нейното приемане през 2006 година Конвенцията беше оценена като четвъртия стълб на международния регулаторен режим в корабоплаването по море, заедно с трите основни конвенции на Международната морска организация - Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море (SOLAS), Международната конвенция за предотвратяване замърсяването от кораби (MARPOL) и Международната конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците (STCW).
Конвенцията определя минималните изисквания към моряците за работа и наемане на кораб, нормите за работно време и за почивка, жилищните условия и средствата за възстановяване и отдих, снабдяването с храна и вода, безопасните и здравословни условия на труд, медицинското обслужване, благосъстоянието и социалното осигуряване. С нея се цели да се гарантира изпълнението на изискванията на международните норми от страна на корабособствениците и операторите, както и да се укрепи познаването и прилагането на нормите. Отделено е специално внимание и на разпоредбите относно процедурите за подаване на жалби от моряците на борда на кораба и на брега, юрисдикцията и контрола на корабите от страна на държавата на знамето.
Конвенцията осъвременява и част от нормите, които действат сега. Повечето международни трудови конвенции са обсъждани и приемани в периода от 1920 до 2001 година - през различни исторически и икономически периоди на развитие. В резултат на това, една съществена част от правните норми са морално остарели в условията на все по-голямата глобализация. Част от текстовете са се оказали трудно приложими в различните държави, поради големи социално-икономически различия между тях. Много силно е изразено това при различните системи на осигуряване и застраховане на работещите на борда на корабите лица. Всичко това налага един модерен и съвременен прочит на международните трудовоправни документи, в контекста на търсене на максимален консенсус между различните държави-членки на Морската трудова конвенция. |