Литовската Maxima Grupe, която оперира търговската верига "Т-Маркет" в България, е увеличила приходите си с близо 24% през първата половина на годината, като общият оборот е достигнал 1.9 млрд. евро. Растежът идва основно от силното разширяване на бизнеса в Полша, но данните на групата показват, че при съществуващите магазини най-значителен е ръстът в България - 5.1%. Като се добавят и новите обекти в страната, местният бизнес отчита ръст от 15.2%.
Ефектът от полското придобиванеОт съобщението на Maxima става ясно, че 19% увеличението на консолидираните приходи се дължи на разширяването в Полша, където през април миналата година групата придоби веригата магазини на дребно Stokrotka. Така общият оборот там достига 424 млн. евро за първото полугодие. Останалите 5% са резултат от по-високите приходи в прибалтийските държави, най-вече в Латвия, където Maxima вече е пазарен лидер с над 25% дял в продажбите на дребно, както и от ръста в България. Като се изключат новите обекти, растежът на групата е 3.8%.
Оперативната печалба на Maxima обаче към края на юни намалява главно заради по-слабите резултати в Литва и Естония, макар че те се компенсират частично от бизнеса в Латвия, посочват от групата. Като се изключи ефектът от променените счетоводни практики от началото на 2019 г., печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) се понижава с 1.7 млн. евро (1.7%) спрямо същия период на миналата година. По новия стандарт оперативната печалба нараства с 48 млн. евро, а нетната спада с 5 млн. евро.
Разширяване в БългарияВ началото на годината групата обяви, че планира да инвестира 600 млн. евро до 2025 г., като основната част от средствата ще са предназначени за разширяване на мрежата от магазини, както и за модернизиране на съществуващите обекти. Това се очаква да доведе до 7% ръст на оборота през всяка година дотогава. От Maxima не уточниха каква част от инвестицията е предвидена за България. Преди два месеца обаче стана ясно, че местното дружество "Максима България", чрез което групата управлява "Т-Маркет", ще наеме дългосрочно магазините на пловдивската верига "Триумф", която има 11 обекта във всички части на града. Сделката трябва да бъде одобрена от антимонополното ведомство.
Към момента "Т-Маркет" има 74 магазина в 38 града в България и е шестата по големина верига за хранителни стоки. За 2018 г. компанията отчете 260 млн. лв. оборот след двуцифрен ръст (17%) на приходите, пише
"Капитал".