"Два месеца след неуспешния метеж в Русия се разби самолетът на основателя на ЧВК "Вагнер" Евгений Пригожин. Неговата смърт се приема от мнозина, за показно отмъщение на руския президент Владимир Путин", пише
РБК-Украйна в обширна статия обобщаваща основните версии за самолетната катастрофа.
Руското следствие разглежда всички версии, включително пилотска грешка, технически неизправности и външна намеса. Следственият комитет на Русия образува наказателно дело по инцидента за нарушаване на правилата за безопасност на движението и експлоатацията на въздушния транспорт.
Основни версииВ момента се приема за вероятна версията за взрив. Твърди се, че в корпуса на самолета може да е поставен експлозив. Съобщава се, че взривът е станал близо до него, в резултат на което се е откъснало крилото.
Един от вероятните заподозрени е Артьом Степанов. Това е личният пилот на Пригожин, който преди инцидента е излязъл в почивка и е заминал за Камчатка. В момента органите на реда го издирват активно. Според брат му Степанов е отишъл на къмпинг и три дни не е имало връзка с него.
Трябва да се отбележи, че Степанов е и бивш основател на компанията "МНТ Аеро", която притежава самолета.
Що се отнася до възможната техническа неизправност, бразилската компания Embraer е заявила, че Legacy 600 има добри показатели за безопасност. От 2002 г. насам са произведени почти 300 бройки и през това време е имало само една катастрофа, когато Legacy 600 се сблъсква във въздуха с Boeing 737-800 на авиокомпания Gol през 2006 г.
Компанията е подчертала, че не обслужва Legacy 600 от 2019 г. И се придържа към международните санкции срещу Руската федерация, тоест не обслужва руски самолети.
Украинската медия предлага друга хипотеза: канали близки до ЧВК "Вагнер", съобщават, че самолетът е бил свален от зенитно-ракетния комплекс на Министерството на отбраната на Руската федерация. Тъй като C-300 е разположен близо до мястото на катастрофата.
Това може да са "Бук" или С-300/400, които са на бойно дежурство в Москва.
"Видяхме как самолетът пада, зад него има облаци от горящия двигател. Най-вероятно повредата е директно върху него. "Бук“, например е ориентиран да прехваща по траекторията, тоест повредата ще е върху кабината. В този случай, щети с голям брой елементи по двигателя и фюзелажа, най-вероятно става дума за С-300 или С-400“, е заявил военно-политическият наблюдател Александър Коваленко пред украинската медия.
Financial Times, позовавайки се на неназован западен служител, пише за наличието на данни, че
самолетът на Пригожин е свален от руски ПВО системи.