Зулуми за милиони по родните пътища! | ||||||
| ||||||
Само откраднатите пътни знаци за периода са 732, като стойността им се изчислява на близо четвърт милион лева (248 хил. лв.). Освен това за 12-те месеца на миналата година по републиканските пътища при пътнотранспортни произшествия или след умишлено увреждане са унищожени 1269 пътни знаци на обща стойност над 623 хил. лв. При катастрофи с моторни превозни средства са унищожени и над 52,3 км мантинели за над 6,6 млн. лв. Откраднатите мантинели са 48 метра за 3019 лв. Голяма част от унищожените при пътнотранспортни произшествия или откраднати от недобросъвестни граждани знаци и мантинели са възстановени през миналата година със средствата, вложени през 2020 г., уточняват от АПИ. За пътна безопасност - знаци, ограничителни системи и маркировка, на еврепейско ниво се предвиждат средно около 10% от средствата за поддържане на пътната инфраструктура, уточняват от ведомството. Бюджетът на Агенция "Пътна инфраструктура“ за 2021 г. за поддържане на пътната инфраструктура е около 250 млн. лв., като от тях 80 млн. лв. са заложени за зимно поддържане. От оставащите 170 млн. лв. са предназначени за текущ ремонт и поддържане средства, за пътна безопасност - пътни знаци, ограничителни системи и пътна маркировка, се предвижда да се отделят приблизително 10% или около 17 млн. лв. Според председателя на Българска браншова камара "Пътна безопасност“ Николай Иванов в последните години са били подменени немалко от знаците, основно по автомагистралите и първокласните шосета. "Вече се прави и паспортизация на знаците, като се записва датата на поставяне, фирмата производител и експлоатационният му срок. Най-качествените знаци имат гаранция на фолиото от по 25-30 години“, каза той и добави, че и у нас има такова производство и немалка част от продукцията се продава в чужбина. По думите му, проблемът с пътните знаци е в основно в населените места и там броят на старите е доста голям. Иванов добави, че в някои общини нерядко поръчват некачествени знаци, които бързо стават негодни. "Обикновено те се правят от малки фирми и това е честа практика в малките общини“, поясни браншовикът и припомни, че добрата видимост на знаците е един от факторите за безопасност по пътищата. Иванов смята още за необходимо да се удвоят средствата за подмяна на старите пътни знаци и мантинелите, неотговарящи на съвременните изисквания. Според него делът на тези инвестиции у нас трябва да бъде 20% от целия бюджет, отпускан за поддържане на пътната инфраструктура, което е 2 пъти повече от препоръчвания от минимум. |