© Varna24.bg | | Въведеното електронно проследяване на движението на кореспонденцията с областна администрация - Варна е ефективно. Това показаха резултатите от проект "Инициатива за ефективен граждански контрол върху работата на властите: практически аспекти на прозрачността, отчетността и ефикасното им функциониране". Проектът се осъществява от Черноморска мрежа на неправителствените организации (ЧМНПО) и е финансиран от Фонд "България" на Агенцията на САЩ за международно развитие."Администрацията на област Варна предлага възможност за електронно проследяване на движението на кореспонденция на клиенти с институцията в интернет. Това спестява усилия и може да се разглежда като добра практика, която обаче засяга само част от процеса на оказване на услугата", каза координаторът на Черноморската мрежа Ема Гилева. Услугата е била многократно използвана за целите на проекта. "Същността й е проста и улеснява работещите с интернет клиенти. При подаване на молба или заявление за оказване на услуга, клиентът на Областна получава номер с електронен код за достъп. Номерът дава възможност да се следи в реално време в интернет ходът на преписката. Подаването на молби и заявления може да стане и по електронен път с универсален електронен подпис. Подобно онлайн проследяване на преписки за сходни услуги в община Варна все още няма", посочи Гилева. Нововъведението е първа стъпка към подобряване на ефективността на работата на областна администрация и е част от Електронното правителство.
Експериментът осъществен по време на проекта е показал още, че за онлайн следене на преписки, Областна е подбрала "горещи" услуги. За тях обществото имало най-силно подозрение, че се извършват на тъмно, действа се с подкупи, на приятелски начала, с изнасяне на вътрешна информация или друг некоректен начин. Такива са предимно сделките с държавни имоти - продажби, замени, отдаване под наем. За всички тези услуги обаче засега има електронен достъп само до процедурния ход на преписката, който се предоставя само на заявителя. Техническото нововъведение подобрява до известна степен ефективността на услугите, но само по себе си не постига прозрачност и отчетност, сочат резултатите от проекта.
"Обществеността например получава информация за обявените търгове, но не и за хода и резултатите им, нито пък за участниците. От особен обществен интерес са сделките със земи публична и частна държавна собственост. Трудно е дори да се резюмират нашумелите замени на земи от горския фонд и продажбата на земи по крайбрежието. За тях информация няма и остава подозрението, че са извършени на тъмно при силен корупционен натиск", посочват от неправителствената организация.
Достъп до сайта на администрацията за проследяване движението на молби, заявления и преписки е положителен технически момент в обслужването на граждани и фирми. Администрацията обаче не е осигурила прозрачност и отчетност на работата си по извършване на чувствителните сделки с държавни имоти, привличащи общественото внимание, отчитат още от Черноморската мрежа.
Източник: в. "Позвънете" |