Разнобой сред туроператорите и турагентите заради държавните помощи | ||||||
| ||||||
"Тази помощ е достатъчна за по-малките туроператори и крайно недостатъчна за по-големите фирми. Проблемът идва от условията за кандидатстване по програмата. Сумите, за които може да се кандидатства са на база процент от оборота на фирмата за 2019 година. Оборота няма нищо общо със сумите, които имаме да връщаме. Можеше всяка фирма да кандидатства според това колко пари има да връща на потребителите. В противен случай се получава разнобой – по-малките фирми получават малко повече от парите, които трябва да върнат, а за останалите средставата не са достатъчни", поясни Бонев. От Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции се обявиха и против това, че мярката е предназначена само за комепнсация за неосъществени пътувания. "Ако някоя коректна фирма, със собствени средства е върнала вече парите на своите клиенти, държавата не признава този разход. Ако туроператора е изтеглил кредит за да се разплати с клиентите, отново по официалните условия на тази програма, кредитът не се признава. Има вече разговори с министерството да бъдат покривани тези кредити, за които се докаже, че са изтеглени целево за връщане на клиенти. Но, засега всичко е само на устни договорки", уточни Юлиан Бонев. Той очаква 2021 година да бъде също толкова трудна, както и предходната. Според него са възможни и фалити на туроператори. "Още миналата година затвориха около 10% от по-малките туристически агенции. Тази година ще дойде проблемът с туроператорите. От една страна, заради големите суми пари, които имаме да връщаме на клиенти, а от друга са продължаващите карантини и ограничения. Има и още един проблем. Това са анулираните пътувания за 2021 година, чийто суми ние сме задължени да върнем в 14-дневен срок. Държавната помощ не покрива сумите за тази година, а само до края на 2020-та. Това е един проблем, който не се споменава. При организирането на едно пътуване се взема аванс от клиентите. Тези аванси се използват като депозити към нашите доставчици – хотелиери, самолетни компании и т.н. За пътувания, които са предвидени за април и май, вече сме предплатили една част от разходите. Ако ги бъдат анулирани, ще трябва да върнем парите на хората в 14-дневен срок", каза Юлиан Бонев. Той изтъкна и необходимостта от създаването на гаранционен фонд, който да покрие сумите за обезщетение на нереализирани пътувания. Този фонд е залегнал в европейска директива и е трябвало да бъде въведен у нас до края на миналата година. В момента компенсациите на потребителите се поемат от застрахователи, които ги изплащат в непълен размер. Идеята на гаранционния фонд е да покрие всички средства, каза Бонев и допълни, че ако гаранционния фонд беше направен, сега нямаше да са налице проблемите, с които се сблъскват от бранша. |
Още по темата: | общо новини по темата: 14988 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/2498 ] следващата страница |