Експерт: Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището | ||||||
| ||||||
"Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари. Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", поясни Костадинов в предаването "Преди всички". Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони, описа ситуацията той, като я нарече "трудна борба". Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ, подчерта Костадин Костадинов. "Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница." Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт, уточни той. "Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището." Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно, коментира пред БНР инж. Дойчин Ников, Клъстер "Черноморска икономическа зона". Като основен проблем той открои наземната логистика до България. Железопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози, допълни Ников. За количество от 1 милион тона например ще бъдат необходими около 19-20 хиляди жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони, попита Ников и уточни, че европейските пристанища използват основно контейнери. По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано. "Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни", отбеляза Дойчин Ников. В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива, подчерта Дойчин Ников. "За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата." |
Още по темата: | общо новини по темата: 4556 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/760 ] следващата страница |