Илиян Василев: Русия ще одържави "Лукойл", за да я спаси, но ние трябва да поемем контрола над рафинерията | ||||||
| ||||||
"Лукойл" има проблеми във финансирането на своите операции, на осигуряването на достатъчно танкери, изобщо на оперативната ѝ дейност. Ние няма да имаме никакъв изход, както когато ни спряха природния газ, да бъдем готови да поемем оперативния контрол и да осигурим непрекъсваемост на работата на "Нефтохим", запазване на работните места, запазване на балансите на пазара на горивата. Неминуемо ще се стигне до смяна собствеността в "Лукойл Нефтохим", каза Василев. Това, как реагира служебното правителство, няма никакво значение. При тях очевидно има предпоставеност, която пречи да погледнат професионално на рисковете и заплахите за националната сигурност. Ако не се намесим, има вариант "Лукойл" да не може да осигури непрекъсваемост на работата, стана ясно от думите му. "Одържавяването вероятно ще стане след придобиването на "Лукойл" през масивна държавна инжекция на "Роснефт" , а това означава, че докато "Лукойл" беше частна компания и имаше известна свобода на действие, при одържавяването компанията престава да може да реагира като частен субект и ще стане едно от военните продължения на дългата ръка на Кремъл. Това ние не можем да си го позволим", каза бившият посланик в Русия. "Кремъл в решенията си, ние го знаем с Газпром, които не взеха решението за прекъсване на доставките на газ, а изпълни един политически диктат на Путин. Същото може да стане с "Роснефт" и "Лукойл", анализира ситуацията Василев. Той коментира и какво означава поемането от страна на държавата на ефективен контрол над рафинерията: "Това, както е разписано в Закона, е един специален представител заедно с екип, след санкция на Консултативния съвет на Национална сигурност, да може да вземе под контрол оперативното ръководство на рафинерията, без непременно да измества сегашния мениджмънт. Защото Сегашният мениджмънт, дори и да приемем, че е доброжелателен, той просто изпитва трудности при финансиране на своята дейност и при реализацията на продукцията при условия на все по-затягащи се санкции". Този контрол не е за да измести някого, който не иска да си свърши работата, а за да не спре рафинерията. Ние не можем да ползваме дерогацията, ако Русия не осигури превоз руския суров нефт, защото няма танкери. Те не могат да бъдат наети или застраховани. Русия има 120 танкера, които са нови, много трудно могат да реализират целия обем на нейния износ, защото основните потоци са към Индия, Китай и Далечния изток, стана ясно от анализа на Василев. "Трябва да намерим вариант за заместване и допълване на "Лукойл" чрез пренасочване на логистиката към неруски нефт, включително и такъв, който се намира в района на Черно море, чрез внасянето на технологични настройки в работата на рафинерията, които ще ѝ позволят да преработи и нефт, който не е от типа "Урал". Одържавяването на "Лукойл" в Русия е с водеща причина да могат публични средства да се използват за неговото стабилизиране и преодоляване на санкциите. При Българския случай, поемането на оперативния контрол е незабавна междинна стъпка, но очевидно ще трябва да се търси дългосрочно решение със смяната на собствеността. това е неминуемо. В този процес държавата има своите интереси, каза в коментара си Василев по темата какво точно е поемането на оперативен контрол от страна на България. "Тепърва ще се види как ще се стиковат интересите на "Лукойл" и държавата или новия собственик. Не мисля, че ще е нещо кардинално различно от това, което се случи в Германия и Италия с "Лукойл", въпреки че цената няма да е най-добрата пазарна оценка, но по-добре да вземат нещо, отколкото нищо. Стойността на активите на рафинерията няма да нараснат", допълни анализаторът. Цоня СЪБЧЕВА |
Още по темата: | общо новини по темата: 159 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/27 ] следващата страница |