Траян Траянов, "Заедно в час": Близо половината от българските ученици завършват общото си образование неподготвени за живота | ||||||
| ||||||
Проблемът в българското образование, заради който съществува "Заедно в час“, е, че близо половината от българските ученици завършват общообразователния етап функционално неграмотни и на практика неподготвени за бъдещето, посочи той. Според Траян Траянов образованието е ключът към превръщане на България в просперираща държава. Затова то трябва да е приоритет. "Когато стартирахме, много хора ми казваха, че сме наивни идеалисти и това няма как да се случи. Искахме да покажем, че е възможно да изградим в България модел на привличане на страхотни, мотивирани, изявени млади хора, които да бъдат учители в най-нуждаещите се училища из цялата страна“, обясни Траян Траянов. "Заедно в час“ успява да привлече такива хора от най-различни специалности и с най-различен опит. "Изследванията показват, че нашите учители като цяло говорят чужди езици по-често от средното и имат много високи нива на социално-емоционална интелигентност. Това, което ги отличава особено, е тяхната много силна вяра в потенциала на всяко дете. Това са хора, които искат да бъдат учители заради децата, а не защото търсят сигурна работа. Учителите на "Заедно в час“ в предишното си амплоа много често са имали високоплатена работа, достъп до най-различни професионални, кариерни възможности, но те са избрали съзнателно да бъдат учители в най-нуждаещите се училища и да работят с тези деца, които имат най-голяма нужда от подкрепа и мотивация. Това е една ключова предпоставка те да бъдат успешни като учители“, подчерта изпълнителният директор на "Заедно в час“. "Заедно в час“ стартира с програма "Нов път в преподаването“, насочена към привличане на нови учители в системата. През годините установява партньорства с много училища в цялата страна. "Те видяха, че могат да разчитат на нас като надежден партньор и могат спокойно да заложат на учителите в нашата програма. От 2020 г. вече имаме и програма, насочена към подкрепа на цели училищни екипи. Там работим с ръководния екип на училището и с част от педагогическите специалисти. Имаме и платформа с ценни ресурси за професионално развитие така, че всеки учител, който иска да подобри практиката си и да изпробва нещо ново, може да намери ценен ресурс и общност в платформа Prepodavame.bg“, обясни Траян Траянов. Това, което го мотивира най-много в работата му, са постиженията на учителите и техните ученици. "Имаме примери за ученици от малки населени места, които се пребориха за прием в селективни профилирани гимназии в София, такива, които ги приеха да учат със стипендия в международни програми. Една наша ученичка отиде да учи социология в Холандия и нейната дисертация накрая на програмата беше свързана с равния достъп до качествено образование в България. Наши ученици минаха през университет, придобиха педагогическа правоспособност и станаха успешни учители. Една наша колега, която е започнала като ученичка на наши учители, сега е част от екипа и обучава следващото поколение учители“, даде примери той. |