Проф. Илин Савов: Под критичния минимум са познанията на учениците и учителите за опасностите в Интернет, осакатяват се и знанията на полицаите по темата "кибер сигурност"
Автор: Петя Кузева 21:48 / 17.12.2023Коментари ()1639
© личен архив
"Нивото на базисното знание от страна на учители и ученици за опасностите в Интернет е изключително ниско. Притеснително ниско." Затова алармира в интервю за "Фокус" проф. дн Илин Савов, професионалист с над 24-годишен международен и национален практически опит в службите за сигурност и МВР. 

Самият той е основен лектор лектор в поредица от обучения на тема "Безопасно поведение в интернет" на гимназисти в страната и свърза коментара си по темата с фрапиращите данни от PISA 2022, които станаха поводи за редица дискусии относно нивото на образование в страната. 

"Данните от PISA 2022 показват още, че около 41% от учениците в България съобщават, че не се справят добре в повечето или във всички часове по математика; 48% от учениците не слушат какво казва учителят; 46 процента от учениците се разсейват, защото използват дигитални устройства; 40% се разсейват от други ученици, които използват дигитални устройства и т.н. Като основен лектор в поредица от обучения на тема "Безопасно поведение в интернет" на учители и гимназисти в страната съм констатирал, че базовите им познания по киберсигурност не правят изключение от констатациите на PISA. Нивото на базисното знание от страна на учители и ученици за опасностите в Интернет е изключително ниско. Притеснително ниско", казва проф. Савов. 

"За малолетните и непълнолетните български граждани знанията им на тема "кибер защита" и "кибер сигурност" като цяло са под критичния минимум. В моята практика като служител в службите за сигурност и МВР винаги с притеснение съм забелязвал, че има една тревожна тенденция, а именно – вниманието към поколението, на което ще разчитаме след години е изключително ниско или в определени области изобщо не съществува. Не изпитвам удовлетворение с тези мои думи, напротив чувствам се обезпокоен. Нима всички ние, които сме подготвени, образовани, квалифицирани не може да се обединим и да създадем общ отбор срещу агресията, тормоза, насилието и незнанието на младите българи в кибер пространството. Нужно е да защитим тяхната психика и усещане за съществуване, защото всички ние ще разчитаме на тях след години. Длъжни сме да го направим за нас, за обществото, за България", призова професорът. 

Попитахме проф. Савов задоволително ли е обучението, подготовката на полицейските служители, ангажирани в събирането на дигитални доказателства. 

"Отговорът на този въпрос е категоричен – НЕ!", категоричен бе проф. Савов и продължи така: "Анализът на учебно плановата документация  на Академията на МВР показва, че в обучението и подготовката на полицейските служители ангажирани в събирането на дигитални доказателства съществуват слабости дължащи се на недостатъчен капацитет,  компетентност и осведоменост на управленския екип на Академията на МВР". 

В потвърждение на тази своя констатация той посочи следните факти. 

"В учебния план на  образователно-квалификационната степен "бакалавър", по специалността "Противодействие на престъпността и опазване на обществения ред", единствената дисциплина е "Електронни системи за сигурност" с хорариум 30 часа – лекции, без упражнения и е посочена като избираема. Ами, ако обучаемите не я изберат, ще си останат неграмотни ли? Ние живеем в дигитален свят, ако нашите служители на МВР нямат компетенции в тази сфера, даваме ли си сметка пред каква опасност се изправяме? Вече всеки четвърти гражданин може да бъде жертва на киберсвързано престъпление, а служителите в полицейските управления нямат компетенции да помогнат. В продължение на тези твърдения ще отбележа, че в надграждащата квалификационна степен "магистър" по същата специалност няма учебна дисциплина, свързана с подобна тематика (кибер сигурност, електронни системи, трафични данни)", каза пред "Фокус" проф. Илин Савов. 

Като още по-тревожен експертът определи факта, че ръководството на Академията на МВР е взело решение да прекрати обучението в специалността "Противодействие на киберпрестъпления" през пролетта на 2023 година. 

"Защо е необходимо това осакатяване на знанията на българските полицаи? Има план? Безотговорност? Липса на компетенции? Надявам се, Министерство на вътрешните работи в бърз порядък да вземе мерки и да спре този абсурд. Ето защо е целесъобразно да се преразгледа и актуализира процесът за професионално ориентирано образование и обучение на специалисти за нуждите на МВР с отчитане на съвременните предизвикателства на средата за сигурност. Налице е необходимост от задължителна  промяна на учебно-плановата документация на АМВР. Последната промяна на учебните планове в Академията на МВР не отговаря категорично на съвременните предизвикателства и рискове в средата за сигурност. Задължително трябва да се увеличат броя часове за практически занятия по прилагане на тактически действия и полицейски правомощия и привличане на утвърдени експерти от състава на МВР и международни такива за участие в процеса на обучение и изграждане на професионален подход. До този момент в Академията на МВР и Центровете за специализирана подготовка към Академията се прави проформа, кампанийно и с рекламен ефект, което е риск за сигурността на самите полицаи и на гражданите в страната", убеден е проф. Илин Савов.


https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/Prof-Ilin-Savov-Pod-kritichniya-minimum-sa-poznaniyata-na-uchenicite-i-uchitelite-za-opasnostite-v-Internet-osakatyavat-se-i-znaniyata-na-policaite-po-temata-kiber-sigurnost-1935884
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.