Какво привлича инвеститорите в България? | ||||||
| ||||||
Много компании инвестират в България заради евтината работна ръка, но това не е единствената причина. Други фактори са потенциалът на големия потребителски пазар в целия регион, защото средната класа расте, покупателната способност е налице и има търсене на западни продукти и услуги, отбеляза Габриелс. Друга причина е стратегическата локация на България, която отваря врати към много пазари. 70% от БВП идва от износ, което показва, че стратегическото местоположение работи. Основен фактор за привличане на инвестиции са устойчивите бизнес практики и използването на възобновяема енергия. България също така предприе важни стъпки в следствие на войната като това, че става по-независима от руски газ, което е привлекателно за мултинационалните компании, смята Габриелс. Според Габриелс целият регион на Централна и Източна Европа трябва да насърчава успеха си, тъй като все още не се справя добре с маркетинга. Държавите от региона могат да оборят предубежденията като представят впечатленията на компании, които вече са инвестирали. "Страните трябва да преминат от предпазливост към решение и да се подчертае ролята на България в ЕС.“ Освен 30% по-ниски заплати други фактори, които привличат инвеститорите в България са предимството на по-ниските данъци, но най-важното са квалифицираните хора, смята Габриелс. Във връзка с начина, по който войната в Украйна засяга инвеститорския интерес Габриелс посочи, че в краткосрочен план носи несигурност и волатилност. От друга страна в някои сектори има необходимост от повече независимост от руския газ и следователно повече инвестиции във вятърна или слънчева енергия. "След края на войната ще се изгражда наново цяла страна, а околните държави ще се възползват от това. България може да бъде част от общите европейски усилия, защото след няколко години това ще изиграе решаваща роля. По-предприемчивите компании вече се ориентират и изграждат своите обекти за възстановяването на страната.“ Според Габриелс печелившият модел за Централна и Източна Европа е регионалният. iBanFirst работят в три страни, като залагат на регионален подход. Повечето страни имат бизнес връзки с някои западноевропейски компании, а би трябвало да се търсят партньорства първо със съседните държави. Във връзка с перспективите пред Централна и Източна Европа за 2024 г. Габриелс прогнозира, че БВП ще расте много добре спрямо средното ниво в ЕС, което беше 3,5% за тази година. От компанията очакват 5% инфлация, но и силно възстановяване на инвестициите. Основният риск за региона е свързан с войната и несигурността около нея, както и инфлацията. Покупателната способност може да бъде засегната, а това трябва да се овладее. Важно е в България да се подкрепя и насърчава предприемаческият дух, подчерта още Габриелс. |