Нотариуси сигнализират за проблеми при сделките | ||||||
| ||||||
Той пита министъра на финансите Людмила Петкова дали има софтуерен проблем в системата на НАП. В отговор от Министерство на финансите напомнят, че НАП е разработила електронна услуга, с контролиран достъп, която от 3 май тази година се ползва от нотариусите, съдиите по вписванията и служителите на Агенцията по вписванията за проверка на задължения при сделки. Системата дава справка за размера на изискуемите публични задължения, които не са погасени в срок, тоест в справката не се включват тези, за които срокът за доброволно изпълнение не е изтекъл, посочва министърът, пише Pariteni.bg. Там не са включени и задължения, които са отсрочени, разсрочени или изпълнението им е спряно. Когато нотариусът установи, че продавачът има задължения, сделката може да се осъществи едва след като те бъдат платени. В редки случаи може при плащането на тези задължения със сумата да се погаси главница по друго задължение на продавача, тъй като срокът му за доброволно изпълнение още не е изтекъл към датата на справката. Това се случва заради правилото в закона, че погасяването на лихвите става след погасяване на главниците на всички задължения, обяснява Петкова. Така продавачът може да се окаже със задължение, независимо, че е внесъл пари за плащането му. Според министъра именно това правило води до проблеми със справките от НАП при сделки с имоти и коли. Затова от НАП препоръчват нотариусите да съветват продавачите предварително да проверят за наличие на техни задължения в Портала за електронни услуги на агенцията или в най-близкия й офис и при възможност да ги платят преди сделката. Според данни на министерството ефектът от тази промяна за хазната е изключително положителен, като от началото на услугата до 30 юни тази година са направени 281 244 проверки от нотариуси и съдии, за 153 142-ма души, като при 52718 от тях са установени задължения към момента на справката. Платените суми за този период са близо 58 млн. лева. |