Ето кои са най-знаковите думи и изрази за 2024 г. в класацията на "Как се пише?"
"Шенген" с 37%, "дубайски шоколад" с 26 на сто и "санитарен кордон" с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази за 2024-та за България. Така гласуваха хората в традиционното проучване на обществените нагласи "Думи на годината с "Как се пише?“. След тях сред първите десет са "Гунди“, която беше на косъм да влезе в челната тройка, "избори“, "дезинформация“, "безводие“, "Тръмп“, "Ново начало“ и "Олимпиада“.

Инициативата за пореден път откроява най-важните теми и сюжети през изминалата година, като се изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите. Във финалния етап всеки можеше да даде вота си в анкета за три думи и изрази, които са белязали 2024-та, а медийният анализ отново е предоставен от системата за глобален медиен мониторинг Sensika. Любопитно е да се отбележи, че между двете класации има само две съвпадения – едната пресечна точка е името на американския президент Доналд Тръмп, което оглавява подредбата на най-популярните личности в медиите, а другата дума е "избори“.

Думата победител "Шенген“ ясно сигнализира за европейската ориентация на българите, които оценяват ползите от членството ни в ЕС, отбелязват организаторите на инициативата – д-р Павлина Върбанова, създателка на "Как се пише?“, и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка. Тук можем да направим съпоставка с миналогодишния първенец – словосъчетанието "изкуствен интелект“, което ни свърза с глобалните тенденции. "Санитарен кордон“, обратно – показва обществото ни отвътре – разделителните линии и поляризацията, невъзможността да постигнем съгласие за развитието на страната ни, допълват те.

Интересен би бил анализът на словосъчетанието, заело второ място – "дубайски шоколад“, смята д-р Върбанова. Един от прочитите му според нея е, че родната действителност ни е втръснала и търсим удоволствие в нещо външно и извън политиката. Друг и доста по-тревожен прочит е, че силата на социалните мрежи създава все по-големи рискове и както тази година избираме дубайския шоколад, така скоро може да дадем шанс на някой тикток политик да се сдобие с огромна власт.

"Гунди“ не успя да се нареди сред първите три с много малка разлика. Мисля, че имаме нужда от добри и светли примери в това объркано време“, казва Доротея Николова. Според нея изключително важно е съдържанието на думата, останала на шесто място – "дезинформация“, защото все по-неусетно и доброволно се въвличаме в изопачаването на действителността, а това влияе пагубно на изборите, които правим за нашето бъдеще.

"Думите на годината този път се родиха трудно. Почти около всяка от предложените на финала 10 думи витае парадокс или е натоварена с ирония. Точно както е в живота ни. "Шенген“ – тъй дълго чакан, че радостта се размина с пристигането му. "Дубайски шоколад“ – луксът на преситения и в същото време гладен живот. "Санитарен кордон“ – илюзията, че политиката има нещо общо с хигиената“, е анализът на Веселина Седларска, член на журито.

Според доц. Георги Лозанов селекцията на думите от хората показва, че сме си присвоили английската поговорка "Не тревожи тревогата, преди да те е разтревожила“. "Оказваме се, въпреки всичко, доволни от собствената си съдба през 2024 година и не губим оптимизъм дори пред нарасналите геополитически заплахи, вече вероятно според нашата си поговорка "Всяко зло за добро“.

Проучването сред нагласите на хората протече в три етапа. В първия – от 6 до 10 януари – всеки имаше възможност да даде предложения за думи на годината на страниците на "Как се пише?“ във Facebook, Threads и в Х. Обобщеният списък съдържаше 227 различни думи и словосъчетания. Във втория етап от 30-те предложения с най-много гласове 6-членното жури отся 10. Кои 3 от тях са най-значимите за нас като общество, избрахме в анкета от 13 до 18 януари в третия, последен етап.

За 2023 г. първенци бяха "изкуствен интелект“, "сглобка“ и "времеубежище“. През 2022-ра на челни позиции се озоваха "война“, "инфлация“, "Украйна“ и "избори“. А през 2021-ва на първите три места в анкетата се наредиха некнижовната дума "преценям“, "антиваксър“ и "изчегъртване“.

Журито за 2024 г. отново беше съставено от дългогодишни наблюдатели и участници в обществените процеси у нас и езикови експерти: д-р Павлина Върбанова – създателка на платформата "Как се пише?“, доц. Георги Лозанов – философ и медиен експерт, Веселина Седларска – журналистка и писателка, Доротея Николова – учителка по български език и литература и журналистка, и д-р Иван Ланджев – поет и есеист. За да се чуе и гласът на по-младите, към тях тази година се присъедини актьорът и влогър Стефан Попов – Чефо.

9 милиона и 600 хиляди публикации в 10 123 информационни онлайн източника на български език за периода 1 януари – 31 декември 2024 г. са проверени в рамките на медийния анализ на системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika.

20-те най-често споменавани думи са: "България“, "Европа“, "САЩ“, "Русия“, "дете“, "война“, "Украйна“, "помощ“, "политика“, "министър“, "президент“, "подкрепа“, "избори“, "цена“, "партия“, "семейство“, "правителство“, "социален“, "управление“, "лекар“.

"Дете“ и "война“ отново, както и миналата година, са водещи за медиите и се нареждат непосредствено след най-тиражираните собствени имена – България, Европа, САЩ, Русия. Тревогата за децата трайно се е настанила в обществения и медийния дискурс. Две нови думи се включват в първите 20 – "социален“ и "лекар“, което показва, че социалната сфера и здравеопазването са сред най-актуалните теми в медиите наред с политическите.


https://www.varna24.bg/novini/interesno/Eto-koi-sa-nai-znakovite-dumi-i-izrazi-za-2024-g-v-klasaciyata-na-Kak-se-pishe-2417471
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.