© Народно дело | | Георги Мишков, собственик на кораба "Ина", чийто екипаж беше обвинен в контрабанда на цигари от гръцките власти и беше задържан в южната ни съседка в продължение на пет месеца, има силни протекции сред българските власти. Това заявиха на пресконференция част от пострадалите моряци, които се върнаха в България, след като мерките за задържане бяха променени. Според тях само така може да се обясни, че държавните ни власти не са се намесили в случая и не са помогнали за бързото им освобождаване.
"Адвокатите ни казваха, че е необходимо само едно писмо от външното министерство и ще бъдем пуснати. Министърът обаче не го прати и коментира, че това е частен случай", разказа помощник-механикът Георги Велев. Той и колегите му и досега не могат да си отговорят защо никой не е предприел действия срещу корабособственика Мишков, който според тях е отговорен за арестуването им. Все още не е ясно кога точно ще бъде гледано делото в Гърция, в което те са привлечени като участници в престъпна група за контрабанда. Всъщност никой от тях нямал ни най-малка представа какви цигари превозва корабът. Членовете на злополучния екипаж започнали плаването си спокойни, защото именно Мишков им е заявил, че товарът е "държавна поръчка".
Какво точно означава това, никой от моряците, прекарали трудни месеци в Гърция далеч от близките си, не може да обясни. Мъжете обаче бяха категорични, че по принцип не е тяхна работа да знаят какво превозва плавателният съд. "Няма практика хората, отговарящи за машините на един плавателен съд, да търсят обяснение от капитана или корабособственика какво има в хамбарите", коментираха те.Българска емигрантка се грижела за задържаните
В продължение на час главният механик на "Ина" Николай Туртов разказа пред медиите цялата тъжна одисея на екипажа около арестуването, пускането под гаранция и завръщането им в България след пет месеца. Той подчерта, че руските и украинските власти са действали далеч по-бързо и ефективно, за да защитят своите моряци. Нашите сънародници са оставени от корабособственика почти без пари, което на няколко пъти е можело да стане причина да бъдат върнати в ареста.
Туртов се просълзи, когато спомена името на Катя Вълева, която им помогнала в периода, в който те били освободени от ареста, но не можели да напуснат Гърция. "Срещнахме една голяма българка. Тя се грижеше за нас буквално всеки ден и всяка нощ и ни даваше пари за лекарства, тъй като някои от нас бяха в много тежко здравословно състояние", разказа главният механик на "Ина".
В същото време в България близките им се опитваха по всякакъв начин да провокират държавата и компетентните институции да се намесят и да помогнат на задържаните. Те отвориха пункт за събиране на подписи в подкрепа на моряците. Повече от 8000 души, не само от Варна и Бургас, положиха парафи под искането за тяхното освобождаване. Копия от подписката бяха разпратени до управляващите. Въпросът беше поставен на дневен ред и в Европарламента.
Екипажът ще съди корабособственика
Моряците бяха категорични, че ще съдят корабособственика Георги Мишков за морални, здравни, материални и финансови щети. Според главния механик на "Ина" след подвеждането им под отговорност за контрабанда най-лошото е лишаването им от право да упражняват професията си, което за всеки от тях е необходимост. Николай Туртов заяви също, че корабособственикът Георги Мишков им дължи крупни суми. По негови думи лично той има да взема 18 000 долара за петте месеца, в които е бил задържан в Гърция, както и 4500 долара от по-ранен период. Членовете на екипажа не са единодушни по въпроса дали ще предявят претенции и към българската и гръцката държава. "Аз няма да съдя България, не нашата държава трябва да съдим", заяви Туртов. Неговият колега Георги Велев обаче заяви, че всеки от тях има пълното право да съди и Гърция, и България за нарушаване на човешките права.
Източник: в. Народно дело |