© Varna24.bg | | Автокрадците минаха на лизинг. Вместо да инвестират в техника за отваряне на коли и да рискуват да бъдат заловени, апашите вече изкупуват возила на фалирали бизнесмени, които не могат да си плащат вноските. Това съобщи началникът на сектора за автокражбите в Главна дирекция "Криминална полиция" Мирослав Тончев. От столичната полиция също потвърдиха, че около 70% от обявените за изчезнали коли всъщност са фиктивно откраднати, но тези престъпления са от най-трудните за доказване.Практиката на бандитите е, след като купят лизингова кола, да я изнесат за Йордания, Палестина, Сирия или пък за европейска страна, да я регистрират там и едва тогава возилото се обявява за откраднато у нас. По тази схема извършителите нямали разходи за пренабиване на номера и изготвяне на фалшиви документи, каквито се правят при продаване на краден автомобил. Единствената им инвестиция била да си направят копие на ключа, защото след това истинският собственик трябва да покаже талона и всичките ключове на колата, за да убеди полицията, че колата му наистина е задигната.
Според разследващите при лизинговата измама, преди колата да стигне крайната си точка зад граница, тя минава през ръцете на трима-четирима посредници като по-този начин се къса връзката с фалиралия собственик. Той остава изключително доволен от тази схема. Причината е, че ако върне колата на лизинговата компания, ще изгори с внесените до момента пари. Баровците, които пък са си платили колите кеш, но имат финансови затруднения, също предпочитали да си дадат доброволно лъскавия джип срещу 5-10 хиляди лева на крадците и да го обявят за откраднат. Причината е, че освен парите на джамбазите, вземат и обезщетение от застрахователната компания
Най-голяма сума апашите били готови да платят за строителна техника или камион. "Един МАН например с ремаркетата може да струва 150 000 евро. Срещу 30 000 лева собственикът, който не е в състояние да плаща вноските, е готов да се раздели с него и пак ще е доволен, че е взел някакви пари", коментираха разследващи. Обикновено самата кражба се обявява дни след като возилото вече е изнесено зад граница.
Според разследващи доскоро е имало проблем с лизинговите измами, защото някои прокурори отказвали да образуват досъдебно производство, мотивирайки се, че става дума за гражданско-правни взаимоотношения. В същото време без започнато разследване от МВР не могат да обявят колата за издирване и тя спокойно може да бъде изкарана през граница. Още повече че при евентуална проверка на пътя измамникът показва документите на колата, които са изрядни. С последните методически указания от главния прокурор се очаква проблемът да бъде решен.
Полицаи са на мнение, че най-лошото при лизинговите и застрахователни измами е, че губят български компании, които осигуряват работни места и внасят данъци в държавата. Като пример разследващите дадоха случай с 10 камиона марка "Скания" на цена от 140 000 евро единия
които са изчезнали от Ботевград. В същото време за крадците печалбата от един камион на лизинг е в пъти повече от един лъскав джип. "Представете си колко Х5-ци трябва да открадне и да ги реализира на пазара крадецът, за да изкара колкото един камион", коментираха разследващи.
Ако не бъде намерен фалирал бизнесмен, самите крадци били готови да създадат фирма, която купува камиони с цел извършване на транспортни услуги. След внасяне на 5-6 вноски изведнъж компанията спира да плаща, камионите се оказват зад граница, а фирмата със задълженията е прехвърлена на неграмотен ром, който не може да чете и пише, но иска да се занимава с международен транспорт.
Източник: в. "Монитор" |