© Bulfoto | | Рехабилитацията на пистата за излитане и кацане на варненското летище, както и строителството на нов летищен терминал, който трябва да бъде готов за следващия туристическия сезон, са обезсмислили трансформирането на авиобазата в Балчик в гражданско международно летище, както настояваше премиерът. Това става ясно от отговорите на въпроси, изпратени до Министерството на транспорта (МТ) и летище София."Изграждането и модернизацията на летателното поле и на обслужващата летищна инфраструктура на летище Варна (като основен конкурент на летище Балчик) наложи да се прецизира оценката относно влиянието му в преразпределянето на самолетодвиженията и пътникопотока", пише в предоставената от двете ведомства информация.
Трансформацията на авиобазата край Балчик беше превърната в топ приоритет на правителството лично от премиера. На 6 юли м.г. по време на заседание на кабинета си министър-председателят Бойко Борисов постави на министрите ултиматум.
"Искам го напролет, май месец (2012 г. - бел. ред.) това летище да функционира за новия туристически сезон", каза той.
Стенограмите от това правителствено заседание, както и от друго, състояло се на 3 август, свидетелстват, че по тази тема Бойко Борисов не приема никакви съображения за цената на реконструкцията, начина на бъдещо концесиониране и евентуалните пречки пред осъществяването на инвестицията в летището. В документираните разговори липсват икономически аргументи за това какъв ще е ефектът от откриването на трето гражданско летище на по-малко от 50 км от варненското.
Сюжетът стана отново актуален, след като на 3 май т.г., без в бившата авиобаза в Балчик да е вложен и лев от предвидените за реконструкцията й 40 млн. лв., след широка предварителна разгласа там кацна деветместен граждански самолет. Така независимо от провала на плановете за трансформиране на летището от военно в международно гражданско ултиматумът на премиера е бил формално спазен.
Заради липсата на митническо и паспортно гише на летището обаче самолетът е прелетял най-напред от чешкото летище Рузине до Варна. Там пътниците са слезли за извършване на необходимите проверки. После пасажерите са качени обратно в самолета, за да се приземят повторно на около 40 км по на север - в Балчик, но този път официално и при подобаващо медийно отразяване.
"Полетът Варна - Балчик и обратно е вътрешен", потвърдиха и от летище София, като така на практика опровергаха информацията, че летището е приело "международен полет", както бе официално съобщено.
От отговорите на въпросите към двете ведомства, става ясно още, че пистата на летището в Балчик е проектирана да приема единствено малки самолети с тежест не повече от 5.7 т, а това прави неизпълнима идеята на премиера там да бъдат приемани чартърни полети, изпълнявани със самолети от типа на "Боинг 747", като сегашната бъде само "отремонтирана" по думите му.
В информацията, предоставена от пресслужбата на МТ, се казва също, че "от гледна точка на срока за възвращаемост на (евентуалната - бел. ред) инвестиция в летище Балчик оптималният сценарий е тя да се позиционира във времето така, че експлоатацията на летището да започне през следкризисния период".
Съобщава се също, че "към настоящия момент към летището е проявяван интерес от частни инвеститори". От МТ и летище София обаче не уточняват дали всъщност не става дума за евентуалния концесионер на летище София, в чиито активи авиобазата в Балчик беше прехвърлена в края на август м.г.
Източник: в. "Дневник" |