Увеличават лимита за изграждането на новото рибарско пристанище
Автор: Екип Varna24.bg 16:30 / 21.09.2012Коментари ()1130
От 4 на 5 млн. евро се увеличава лимитът за изграждането на рибарско пристанище с влизането в сила на новите правила по Мярка 3.3 на ОП "Рибарство". Улесняват се и междинните плащания, които ще се извършват на два пъти, а не само веднъж, както досега. До 50% са увеличени и авансовите плащания по проектите.

Промяната в условията за безвъзмездно еврофинансиране, от една страна, дава възможност за реализацията на по-мащабни проекти, но, от друга, може да забави реализацията им, тъй като ще се наложи редуциране на броя им. Това заяви инж. Борислав Стоянов, управител на държавно предприятие "Рибни ресурси" ЕООД, което ще стопанисва рибарските пристанища с пари по Мярка 3.3 на ОП "Рибарство". Той е категоричен, че свиването на техния броя (засега са 4, разделени поравно на Северното и Южното Черноморие) няма да засегне изграждането на варненското, което ще се намира на кея в кв. "Аспарухово". Единствено ще се забави стартът му с около година. Припомняме, че инж. Стоянов обяви в средата на септември 2011 г., очакваното начало на проектите за рибарски пристанища във Варна и Балчик да тръгне до 6 месеца (тази пролет). Шефът на ДП "Рибни ресурси" смята, че този път няма основание за ново протакане, още повече че 2013 г. е последната от програмния период за договаряне на парите по европрограмата.

Изграждането на балчишкото върви по-напред, тъй като се използва бившето военно пристанище, но там проблемът е в старите и вече напълно амортизирани сгради, които трябва да бъдат съборени, обясни инж. Стоянов. По неговите думи във Варна се е наложило прехвърлянето на два парцела от парковата зона към собствеността на пристанището и те вече са деактувани. По този начин територията му се увеличава с още 7 дка , което позволява да се разгърне предвидената складова база, рибна борса, колонки за зареждане на рибарските кораби с гориво и др. За съжаление, дължината на кейовата стена на новото пристанище е ограничена и не може да побере корабите за домуване. Това ще наложи нейното удължаване навътре към Аспаруховия мост, което може да стане съвместно с общината, която е собственик на терена, допълни шефът на ДП "Рибни ресурси".

Проблемът със сегашната дължина на кея е сериозен, тъй като стига само за разтоварище и изобщо не решава острия въпрос с домуването на рибарските кораби и лодки. Това заяви Емил Милев, председател на браншовото сдружение "Черноморски изгрев", което обединява собствениците на близо 50 рибарски кораба по Северното Черноморие. Само във Варна техният брой е около 30 и използват импровизирани пристани на 6 - 7 места, разположени предимно в стария канал около бившия комбинат "Родопа".

Пристан на недостроена буна - това са последните варианти за решаването на проблемите на каварненските рибари. Те нямат пристанище и са принудени да разтоварват улова си направо на плажа. Само в Каварна плавателните съдове (с дължина над 10 м) са около 20 и няма никакви изгледи местното рибарско сдружение да кандидатства за финансиране на ново пристанище по Мярка 3.3, тъй като цялата сума вече е разпределена. Единствената възможност остава реализацията на идеята, около която са се обединили общината и сдружението - недоизградената трета буна да бъде превърната в рибарски пристан.

Източник: в. "Черно море"



https://www.varna24.bg/novini/varna/Uvelichavat-limita-za-izgrazhdaneto-na-novoto-ribarsko-pristanishte-382063
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.