Варна възвръща славата си на винен район | ||||||
| ||||||
"Откриват се нови изби. Пазарите на Изток се отварят за българските вина. У нас има над 300, повечето от които произвеждат бутикови серии вина. Разполагаме и с добра школа за винени технолози, ползва се и чуждият опит", коментира Стефка Свещарова, председател на Българската асоциация на сомелиерите и виноценителите. Тази година специалистите очакват на пазара да се появят атрактивни български купажни вина. "Очакваме атрактивни вина от бели и червени сортове, като все още модни са купажните вина. Разширява се разнообразието с екзотични за нашите географски ширини сортове - "Вионие", "Семион", "Марселан", "Каладок", коментира Свещарова. Традиционните български сортове малко обаче са позабравени. По време на Дефилето на младото вино в Пловдив български производител предложи вино от "Памид", който е практически забравен сорт. Оказва се, че за него има клиенти. От българския сорт "Букет" тази година има и божоле - младо вино. "Мавруд" и "Рубин" са единствените местни сортове, които се ползват с популярност. Професията на сомелиера също си пробива път. Засега интересът към тайните на дегустацията на виното е по-скоро любителски, за лично удоволствие и култура. Професията все още не може да се каже, че съществува реално. "Курсовете за сомелиери се посещават по-скоро от виноценители, което показва, че хората търсят начин да обогатят общата си култура за пиене на вино", казва Свещарова. Според нея българският клиент е малко раздвоен от масовия внос на чужди марки вина, които се налагат чрез промоции в най-големите търговски вериги. Всеки обаче преценява за себе си какво да си купи. Родната продукция се отличава с две характеристики - високо качество и не особено добра популярност. Практически всички родни вина са конкурентни - някои спокойно съперничат на най-добрите световни образци. За да станат популярни обаче, все пак някой трябва да ги покаже извън България, да бъдат оценени. Наскоро българска фирма спечели сребърен медал за свое пенливо вино. Това стана по време на специализирано международно изложение в Париж в остра конкуренция с производители от Франция. Имаме достойна продукция, която трябва да бъде популяризирана. Сред основните канали за пласиране на родните вина са ресторантите, които в последно време се оплакват от липсата на клиенти заради въведената забрана за тютюнопушене. "Това не е пречка за развитието на ресторантите. В Европа знаят, че в ресторантите не се пуши, но не се говори за спад на посещаемостта. Като цяло при ресторантите има спад, защото цените и на храните, и на напитките са високи и би трябвало да се коригират. Виното се продава с надценка 200 до 300% спрямо магазина. Не може една бутилка да струва 10 лв., а в ресторанта да се поднася срещу 30 - 35 лв.!", коментира Свещарова. От друга страна, ресторантите предлагат едно и също меню в продължение на години - скара, няколко вида салати. Другата крайност са гурме ресторантите, които предлагат прекалено екзотични за нашия вкус ястия. Източник: в. Народно дело |