Освободени са още трима моряци от екипажа на заловения в Испания български кораб "Св. Николай", научи Maritime.bg. Двама от мъжете са от Бургас, а третият от Варна. Корабът беше задържан преди година, заради намерени на борда му почти три тона кокаин.
Информацията потвърди пред наш репортер близка на варненеца, който се завръщат у нас. По думите й мъжете са освободени под гаранция. "Още не сме го видели, чакаме. Какво да ви кажа, преживява доста тежко случая", каза младата девойка, която не пожела да цитираме името й.
Maritime.bg научи още, че освобождаването на друга част от екипажа е спънато заради българските власти. Причината е, че в Испания е получено писмо от българското следствие, в което са изписани имената на хората, които са били сменени и идват от друг кораб на Дойчев.
"Искат да ги разпитат като свидетели и нищо повече. Затова например много от хората не могат излязат под гаранция", каза пред Maritime.bg съпругата на един от моряците, който продължава да лежи в испански затвор.
Някои от близките не разбират защо родното следствие все още не е пристъпило към извършване на разпити в Мадрид. Още повече някои от жените са изпратили писма до главния прокурор, с които го информират за патовата ситуация. За съжаление обратни отговори не са били получени.
"След като няма данни за участие, защо България мълчи и не съдейства? Вече стана една година", питат близките.
Maritime.bg припомня, че първият моряк от екипажа, който се завърна преди няколко седмици е от Бургас, механикът обаче отказа да разкрие подробности от сагата.
Според близки на моряците все още не е привикан на разпит в Испания управителят на фирмата-собственик на кораба Дойчин Дойчев, което според тях е необяснимо. "Май и у нас потулиха случая", коментира съпруга на моряк от екипажа.
Всъщност Дойчев е напълно неоткриваем след като Maritime.bg организира среща с него и близките преди няколко месеца. Репортерски проверки не успяха да го открият и в офиса му, в централната част на Бургас.
писмо до главния прокурор близка пита дали са проверени договорите, които са подписали моряците. "Те тръгват с договор от една фирма, прехвърлят ги на друг кораб и подписват договор с втора фирма", уведомява прокурора тя. По-късно моряците пък подписват договори с трета фирма. "Това не се ли прави за да се избегне отговорност", пита притеснената съпруга, което питане обаче остава без отговор.
Публикуваме и част от писмо на близки до Мариана Лилова, национален експерт към българското бюро в Евроджъст на 24 май т.г. (без редакторска намеса):
Българското правителство в лицето на Бойко Борисов и Цветан Цветанов, предадоха българска територия и български граждани.
Още на втория ден след ареста, министър-председателят на България Бойко Борисов изостави български граждани, обвинявайки ги за виновни, с думите "Да си признават", преди още следствие, прокуратура и съд да се произнесат. Девет месеца се наслушахме на обещания, лъжи и бутафорни действия. Има големи пропуски в следствието, има опънати не чадъри, а цели тенти върху човек, който пряко отговаря за кораба и товара. Цветан Цветанов не му стигна времето да изпълни поетите обещания към близките на задържаните моряци, от ходене до САЩ, до Италия, за да му връчат грамотата за почетен член на карабинерите.......... истинският виновник е на свобода, а 19 български моряка са в затворите. Защо до сега не се потърси яснота на въпросите, отговорите от които биха изяснили ситуацията. Кой освен собственика на кораба и мениджер, знае всичко. Знаете сигурно, че един от следващите собственици на кораба е с адрес, съседното бюро в офиса на Дойчин Дойчев. За направените договори на екипажа на крак в близката градинка. Има много въпроси които могат да се зададат на бившите управници, а и на следствените оперативни работници, които не си свършиха работата и оставиха невинни български граждани да отнесат вината. На кого е продаден кораба? Кой е новият му собственик? Къде са парите от продажбата на кораба? Кой е платил застраховката на кораба в ЛОЙТ? Платени ли са данъци върху тези пари? Кой зададе курса на кораба? Кой сключва договорите и уговаря товара? Къде е разрешението за проверка на кораба и ареста на екипажа? Ако се отговори на тези въпроси, много бързо случая ще се реши, но някой няма желание това да стане. Случая заприлича, на случая с мед. сестри в Либия. Много въпроси се раждат, след като чух, изявлението на Дойчин Дойчев, че му е забранено да говори по случая. Кой стой зад него? До кога ще чакаме отговорите на тези въпроси? Колко по 9 месеца трябва да чакаме , за да получим отговорите на тези въпроси?
Източник: Maritime.bg |