В МУ Варна учат бъдещите медици как правилно да общуват с пациентите си | ||||||
| ||||||
Намерете бивши съученици, състуденти, колеги и стари приятели! Регистрирайте се или влезте в профила си. След приключване на проекта висшето училище може да се похвали с актуализиране на общо 20 програми по специалностите Медицина, Дентална медицина, Фармация, Здравен мениджмънт (магистър и бакалавър), Фармацевтичен мениджмънт, Управление на здравните грижи и Медицински козметик. Паралелно с това екипът разработва и издава общо 11 уникални по рода си помагала на български, английски, немски и руски език с богат набор от аудио и визуални материали за развиване на индивидуалните комуникативни умения както на българските, така и на чуждестранните си студенти. (В МУ-Варна към момента се обучават близо 900 чуждестранни студенти от 43 държави от целия свят.) След провеждане на анкети с партньори по проекта - многопрофилни болници, аптеки и медицински центрове на територията на Варна, се установява какви са конкретните нужди и потребности на лечебните заведения. Така, съобразявайки ги изцяло с общоприетите европейски правила за комуникация, се разработват програми, целящи развиване на комуникационната компетентност на нашите лекари и здравни специалисти, както на български, така и на чужд език. Разработени са и програми на български език за чужденци. "У нас, за съжаление, доста често сме свидетели или самите ние сме изпадали в ситуации на неправилна комуникация между лекари и пациенти. Назряващият проблем би могъл да се реши с правилно обучение", напомни ръководителят на проекта доц. Виолета Тачева, в рамките на заключителната информационна среща, която се състоя в МУ-Варна на 18 март 2015 г. "Още преди да влязат в реална работна среда бъдещите медици трябва да знаят много не само за медицинската наука, но и да имат солидни умения в изкуството да комуникират със своите пациенти, да се съобразяват с конкретната ситуация, с интеркултурните особености", подчерта доц. Тачева. "В Германия, например, на правилната комуникация с пациентите се държи изключително много - недопустимо е на пациента да се говори на "ти", а честа причина за уволняването на лекар може да бъде именно лоша комуникация с пациента", пояснява директорът на Департамента по чуждоезиково обучение, комуникации и спорт на МУ-Варна доц. Иван Мержданов. "В някои немски провинции изпитът по комуникация на студента-медик се провежда в реална среда с пациент, на който трябва да се направи диагноза, а студентът бива оценяван едновременно от лекар и от филолог". Пълното наименование на проекта, който е на обща стойност 276 317 лева, е "Повишаване на комуникативната компетентност на студентите по медицина, дентална медицина, фармация, здравен мениджмънт и здравни грижи чрез оптимизиране и създаване на нови учебни програми по комуникация в областта на здравеопазването и специализиран чужд език, отговарящи на съвременните потребности на болниците и други лечебни заведения и на изискванията на модерната информационна среда - BG051PO001-3.1.07-0061". В резултат на проекта освен актуализиране на учебните планове и издаване на специфичните за нуждите на обучението помагала се постига и промяна в изпитната форма по дисциплината "Комуникативна компетентност". Освен това за в бъдеще студентите вече ще имат възможността да включват дисциплината като свободно избираема. "Езикът също лекува. Ако лекарят говори на пациента спокойно, с разбиране и внимание, без съмнение, пациентът ще се почувства по-добре, независимо какво е неговото страдание", каза в заключение ръководителят на проекта доц. Тачева. |