© Impact Press Group | | Варненският автосалон стана повод да се обърне внимание и на една, донякъде странична, особеност на българския пазар на нови автомобили - развитието на провинцията. Общо продажбите там са по-малко, отколкото в София, но тенденцията е да нарастват. Това очевидно е очаквано и от няколко години вносителите са подготвени за него. Търговската им мрежа се разраства бързо, като стремежът е да се покрива цялата територия на страната. Резултатите са видими, че и посвоему красиви. Край големите градове - Пловдив, Варна, Бургас, Русе, новите търговско-сервизни комплекси, оформени в стилна фирмена архитектура, никнат като гъби. Такива се строят или вече са завършени и в сравнително малки, понякога затънтени градчета. Модерният им вид често влиза в контраст със занемарения пейзаж наоколо. Разбира се, не всяка подобна инвестиция се оправдава с бързи резултати, но те са заявка за позиции в бъдещето. А всъщност доста интересно е доколко тези инвестиции са ефективни наистина. Продажбите на нови коли не са просто търговия. Те са показателни за икономическото развитие и перспективите пред даден регион.Информацията Статистиката за продажби на нови коли се оповестява всеки месец, но тя е като видимата част на един огромен айсберг. Реалният бизнес е с коли на старо, като на национално равнище техният внос е около 6 пъти по-голям от вноса на нови (за първите 5 месеца на годината новите коли са били 15.9% от вноса). Таратайките и новите коли се разпределят неравномерно по територията на страната. Около 54% от продажбите на нови коли са в София*, но в столицата са само 25% от всички регистрации (на нови и стари коли). Последната цифра бе официално оповестена от представител на КАТ през юни на семинар, организиран от ААП (Асоциацията на производителите на автомобили и техните оторизирани представители в България). Там за пръв път Пътна полиция съобщи няколко точни цифри за регистрациите, с което хвърли малко светлина върху подводната част на айсберга. За съжаление това си остана като самотен проблясък. Всъщност нормалният европейски ред е състоянието и промените в автопарка да се следят именно чрез регистрациите - както на нови, така и на употребявани коли. Тази информация по принцип е публична, а самите регистрации в Европа се разглеждат като обикновена административна процедура и не са задача на пътната полиция.
Статистиката Видимата част на автопарка са продажбите на нови коли, които се оповестяват ежемесечно от ААП. Статистиката на браншовата организация се води коректно, но също си има особености. Тя не включва всички нови коли, продадени у нас. Не се отчитат продажбите от фирми, които не са нейни членове. Така например популярна марка като Hyundai остава извън обсега на данните. Освен това в страната се регистрират и всевъзможни китайски, ирански, индийски и други машини, които също не влизат в статистиката на ААП. Има и случаи на продадени от официален дилър коли, които се изнасят в чужбина. На всичко отгоре има и внос на нови коли, които са минали първа регистрация някъде другаде и поради това не се водят за нови у нас. Това обаче са сравнително дребни подробности от пейзажа на видимата част на айсберга.
Здрачът Метафората с айсберга позволява и друг паралел. У нас нови коли от официални вносители се купуват най-вече от фирми, които си водят съвестно счетоводството и си плащат данъците. Виждат перспективи пред себе си и не се страхуват от дългосрочни лизингови ангажименти, нуждаят се от добър сервиз и трайни връзки с продавача. Е, да кажем, че това е по-светлата и стабилна част на българската икономика. Значи - ако някъде има увеличение на продажбите на нови коли, то би трябвало да има и нещо като изсветляване на сивия сектор, както и здрава икономическа динамика. В регионите, където има увереност в стабилността на бъдещите доходи, нараства броят и на физическите лица, които купуват нови коли. На национално равнище в абсолютни цифри статистиката на ААП отчита ръст - тази година около 20%. Дали това означава, че айсбергът е олекнал и се измъква от дълбините към слънцето. Не съвсем. Вносът на употребявани коли е около 6 пъти по-голям от този на нови. Така че айсбергът си плава по стария начин, дори може би затъва по-надълбоко.
Регионите Та при всички тези уговорки все пак е интересно да се види как са развиват продажбите на нови коли в провинцията. Разбира се, те не са правопропорционални на броя на жителите. Зависят по-скоро от икономическата динамика. На всичко отгоре и проблемът с жителите също е неясен. Миграцията на работната сила не се отчита точно. Когато се оплакваше, че София има много боклук, Бойко Борисов подхвърли, че го произвеждат и провинциалисти, пребиваващи в столицата. Дори определи, че в София имало 2 млн. души. В нея са 25% от регистрациите. Сиреч броят на населението е горе-долу пропорционален на регистрациите. В столицата обаче са 54% от продажбите на нови коли. Това пък се дължи най-вече на концентрацията на бизнес в София.
Битката Данните за продажбите по градове показват, че Варна е на път да измести Пловдив като втори град в страната. При някои марки дори Бургас поглъща повече нови коли, отколкото Градът под тепетата. Лидерът на нашия пазар Opel отчита Варна като втори център в страната с 12% от продажбите си (438 коли), следва Бургас с 8% (280 бр.) и едва тогава е Пловдив със 7% (256 коли). При Chevrolet Варна отново е лидер със 196 коли (11.5%), но Бургас със 148 (8.7%) изостава зад Пловдив (9.7%). Подобно е положението и при втория в класирането Toyota, където Варна държи дял от 8%, Бургас - 7%, а Пловдив - 6%. Таблицата е непълна, тъй като не всички официални представители предоставят данни за регионалните си продажби. Във всеки случай при масовите марки доминацията на Варна над Пловдив е видима, при някои вносители и Бургас изпреварва Града под тепетата. Всъщност продажбите и във Варна, и в Пловдив, и в Бургас са сравнително малки като обем. Така че активността на местните дилъри, една промоция или корпоративна продажба може сериозно да променят класирането. Въпреки всички уговорки продажбите на масовите нови коли свидетелстват, че като цяло Черноморието е регион на нарастваща икономическа активност - в по-голяма степен, отколкото Тракия.
Луксът Пловдив все пак запазва среброто в една специфична област - автомобилния лукс. Ако се вземат данните за трите германски марки, които у нас са символи на успех и просперитет, ще се види, че под тепетата отиват повече представителни коли, отколкото във Варна. Това е най-видимо при BMW, където Пловдив е погълнал 194 бройки, а Варна - едва 107. При Mercedes (без вановете) са отчетени 132 бройки в Пловдив и 97 - във Варна. Дори бургазлии са си купили повече мерцедеси от варненци - 103 бройки. Единствено при Audi съотношението е обратно и Варна изпреварва, но разликата е само 5 коли (67 бройки). * Тези данни са от интервюто на председателя на ААП Стоян Желев за в. Пари.
Източник: в. "Пари" |