Какъв е бил сексът при социализма? | ||||||
| ||||||
Авторката съвсем не цели отново да води битките от Студената война. Тя разглежда по-скоро въпроса кои социалистически идеи биха могли да помогнат за разрешаването на днешните проблеми - или най-малкото да се разбере как капитализмът се отразява на интимния живот, пише "Дойче Веле". Кристен Годсий смята, че при капитализма сексът и парите, интимността и икономиката са тясно свързани. И то по особено неизгоден за жените начин. Трудностите на работното място и нарастващото неравенство засягат всички, но жените вършат освен това много обществено значима работа, която остава неплатена: отглеждат децата, грижат се за болните и възрастните, въртят домакинството, помагат на съседите. И това не е системна грешка на капиталистическата икономика, а е заложено точно така в системата. А това означава, че жените все още са зависими от мъжете. И тук се намесва сексуалността. Традиционният брак, в който единият се грижи за другия, представлява един вид бартер: любовни ласки срещу финансова издръжка. Така и чувствата се превръщат в стока. При социализма държавата участва в гарантирането на социални услуги за всички, осигурява майчинството и подкрепя семействата при грижите за децата. Така се постига намаляване на неравенството, състоящо се в това, че жените раждат децата. Авторката заключава, че при социализма отношенията се определят в по-малка степен от икономически сметки и зависимост и затова хората са имали по-добър секс. Това е доказано научно. Непосредствено след промените започнаха и мащабните проучвания за живота на германците на Изток и на Запад. Някои от тях засягаха и интимния им живот. Резултатът: любовният живот на Изток се усещал по-пълноценен, и то особено от страна на жените. Когато Кристен Годсий споменава "социализъм", тя има предвид най-вече основополагащи неща като гарантираното платено майчинство, държавната подкрепа при отглеждането на децата и всеобщото здравно осигуряване, т.е. по-скоро Скандинавия отколкото Съветския съюз. Но Годсий, която е изследователка на проблемите на Източна Европа, предоставя в книгата си сведения и за реалния социализъм: през 1960-те години Полша е номер едно по отношение на сексуалното просвещение, в ГДР не съществува риск от бедност за самотните майки, в България правото на отпуск по майчинство е записано през 1971 година в Конституцията. За американките това право и до днес не съществува. Не става въпрос само за секс Това, че тези неща не са в никакъв случай лична работа, а по-скоро политическа тема е стара социалистическа идея. И именно тук е основният въпрос, който трябва наново да бъде обсъден и именно той прави темата толкова актуална: кои задачи са от обществен интерес и трябва да бъдат организирани обществено и кои интереси са вероятно по-скоро лични? В постсъветските общества на Източна Европа отново се пропагандират старите семейни обичаи и роли на половете, същевременно се организират семинари, на които младите жени се учат как да си хванат богат мъж. В Съединените щати политичките отново използват думата "социализъм" - и по цял свят интернет-концерните печелят с личните данни точно толкова, колкото и със стоката "общественост". Обещанието на капитализма, че ако всеки преследва личния си интерес, най-доброто за всички ще се постигне от само себе си, вече издиша. По-добрият секс би бил за предпочитане, но тук определено не става дума само за секс. |