На пет хотела по Черноморието само един действително покрива критериите за all inclusive. Причината е, че родните туроператори не желаят да направят разделение между различните категории осигурена храна за туристите. Това е само една от формите на нелоялна конкуренция, добави Иванова.
Според нея целта е да се продадат възможно най-много легла. Когато некоректният хотелиер е подал офертата си като all inclusive, в нея е описано, че се ползва храна all inclusive, басейн с шезлонг, безплатни безалкохолни напитки, които най-често са вода и един вид сок от машина. Какво съдържа тази храна и доколко е разнообразна обаче, туристът установява на място. Така, докато едни хотелиери приготвят ястия за гостите си според всички стандарти, други слагат на блок-маса храни, които са подходящи по-скоро за междинно похапване, но не и за основно ястие, твърдят изрядни хотелиери.
Измамата е не само в количеството на храната, но и в съдържанието й. Най-груби в това отношение са нарушенията на апартхотелите. Те излизат на пазара с най-изгодните цени, но предлагат единствено легло, коментираха управители на хотели в Златни пясъци. Когато в пакета е включена и храна, тя се приготвя по предварителна заявка. Повечето гости на тези места си пазаруват от супермаркета и си готвят сами, сочи горчивият опит на препатили туристи.
И през този сезон се запазва тенденцията водещите ни черноморски курорти да са с най-висока запълняемост на хотелската база на първа и втора линия, като не само чужденците, но и българите търсят качество и гледка към морето. Хората с по-ограничен бюджет се насочват към тризвездните хотели, но отново изискват близост до плажа.
От чуждите гости най-сигурен остава руският пазар. Като цяло по Черноморието май е бил вял месец, през който средната заетост по хотелите не е надхвърлила 30%, отчитат от бранша. Според хотелиери това означава, че туроператорите са свили крилете на сезона в началото му и дори немските гости са били по-малко от очакваното. От 10 юни обаче притокът на туристи е вече осезателен. Най-търсените места с категория четири и пет звезди са пълни средно на 70-80 на сто, отчитат от бранша.
Българите вече трайно променят нагласата си да купуват лятната си ваканция около 3 до 5 месеца по-рано, като така се възползват от най-добрите оферти и отстъпки, включително и в пика на сезона, каза още Елена Иванова. Според нея с около 3 на сто са се увеличили нашенците, които са направили електронни резервации. Расте и броят на чужденците, които индивидуално купуват ваканции у нас през световните резервационни системи. Тези туристи избират да пристигат с нискотарифни авиокомпании.
Освен руски посетители с много записвания през големите туроператори се отчитат и от британския пазар, като се увеличават гостите, които са направили резервации през онлайн туроператори, които стават все по-силни и популярни на Острова.
За цялото ни крайбрежие обаче остава проблем скуката поради липса на модерни атракциони, а инвестиции в тази сфера не се правят, категорични са хотелиерите. Възможностите за забавление между хотела и плажа са ограничени. От софийското туристическо бюро вече се правят проучвания черноморските туристи да се разнообразяват с по едно пътуване до столицата и опознаването на нейните забележителности. Проектът обаче все още не е финализиран.
Източник: в. "Монитор"