Предстои откриване на ресурсен кабинет в училището в Каварна
Предстои откриване на ресурсен кабинет в основно училище "Йордан Йовков" в Каварна. Това съобщи директорът на Ресурсния център в Добрич Енеида Ненова. Ресурсният кабинет, който ще обхване деца със специални образователни потребности, е първият извън областния град. В Добрич вече функционират четири такива кабинета. Тази учебна година техният брой ще достигне девет. Енеида Ненова подчерта, че за първи път тази година в Добрич ще бъде разкрит ресурсен кабинет и в детска градина - ЦДГ 24 "Приказен свят". Смисълът на работата на такива кабинети е в това да бъде променена нагласата и отношението на обществото към хората с увреждания, като медицински проблем, да бъде популяризиран социалният модел на индивидуален подход в обучението на деца със специални нужди. Целта е хората с увреждания да бъдат равни на останалите като образование, достъп и възможности за социална реализация, подчерта Ненова. Тя припомни, че през 2006 година у нас е стартирал Национален план за обучение на деца със специфични образователни потребности. Ресурният център в Добрич е започнал дейност с 43 деца тогава. Сега техният брой е 210, като заниманията са организирани в 16 групи. Повечето от децата са в начален курс. Обучението вече се разглежда от специалисти и в по-широк план като включващо, докато доскоро се говореше за интегрирано обучение, каза Енеида Ненова. Тя допълни, че по този начин масовото училище поема пълна отговорност за обучението на всички деца, включително и тези със специални нужди. Работата с тези деца е съобразена с потребностите им, степента и вида увреждане, както и с потенциала им. Използват се различни дидактични методи, както и арттерапия. Проблем е обаче осигуряването в Добричко на тифлопедагози (дефектолози, които обучават деца с нарушено зрение - слепи, частично виждащи или сляпоглухи) и на сурдопедагози (дефектолози, които се занимават с обучението на глухонеми деца и на такива със слухови дефекти), отбеляза Енеида Ненова. В Добрич само една жена, със зрителни проблеми, която не е педагог, владее Брайловата азбука. Тя заедно с педагози от специализираното училище във Варна участват в процеса на работа в ресурсните кабинети. Друг много важен проблем, на който държавата трябва да обърне внимание, е липсата на възможност за получаване на професионално обучение и реализация след това на децата със специфични нужди. В Добрич няма възможност тези ученици да бъдат включени в първа квалификационна степен, да се обучават и да бъдат между своите връстници поне до 10-ти клас, за да получат професия, каза Енеида Ненова.
Източник: Агенция "Фокус"